Het creëren van een kwaliteitscultuur gericht op het leren van toetsen

Informatie
Auteurs
G.J. Bok
L.H. de Jong
L.H. Schellekens
Organisatie
Universiteit Utrecht
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Dat het borgen van de kwaliteit van toetsing en toetsprogramma’s belangrijk is weten we allemaal. Tegelijk is de organisatie en administratie van het proces vaak nog een hele klus. In deze (interactieve) workshop zullen wij de eerste bevindingen met u delen van een pilotstudy, uitgevoerd binnen Universiteit Utrecht (UU). Bij een drietal opleidingen is via de applicatie ‘Equality’ de toetskwaliteit inzichtelijk gemaakt op cursus- en programmaniveau. De applicatie ‘Equality’ is binnen de UU ontwikkeld en beoogt bij te dragen aan een duurzame verbetering van de kwaliteitscultuur rondom toetsing. In de pilotstudy zijn we onder andere nagegaan of de applicatie ondersteunend is aan het inzichtelijk maken van toetsprocessen en in hoeverre de applicatie het voeren van een dialoog over de toetskwaliteit heeft gefaciliteerd.

Doel:

De deelnemers zullen nadenken over hoe een cultuur is te creëren gericht op het leren van toetsen.

De deelnemers zullen inzicht verkrijgen welke mogelijkheden er zijn in het waarborgen van toetsing op programmaniveau.

Doelgroep:

Deelnemers zijn cursusexaminatoren verantwoordelijk voor de toetsing op cursusniveau, opleidingsdirecteuren als eindverantwoordelijke voor de toetsing, en examencommissieleden (en eventueel toetscommissie) als verantwoordelijken voor de borging van de kwaliteit van toetsing. Tevens is iedereen welkom die geïnteresseerd is in het verbeteren van de kwaliteit van toetsing.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

0-10 min :Opening en introductie

Activiteit: Plenair door moderator:

Voorstellen en korte introductie over huidige shift in denken over toetsen (focus met name summatief naar formatief) en korte uitleg over programma

Opbrengst:

Doel bijeenkomst is duidelijk; Deelnemers kennen elkaars achtergrond

10-20 min:

Stellingen toetsculttur

Activiteit:

Actieve werkvorm met de gehele groep. Twee stellingen die geprojecteerd worden. Deelnemers vragen op een rij te gaan staan verdeeld over in hoeverre ze het eens zijn met de stelling.

Opbrengst:

Deze discussie/toelichting fungeert als inleiding van de volgende opdracht, waarbij deelnemers worden ingedeeld in vier groepen.

20-50 min: Een toetscultuur gericht op leren:

Wat draagt bij en wat belemmert bij het creëren van toetscultuur gericht op leren

Activiteit:

Actieve werkvorm in vier subgroepen. In groepjes zullen de deelnemers op een flipovervel een prioritering maken van + en – en deze aan elkaar presenteren.

Opbrengst:

De deelnemers zullen nadenken over hoe een cultuur is te creëren gericht op het leren van toetsen.

50-75 min: Afsluiting presentatie van de applicatie Equality:

borging toetskwaliteit op cursus- en programmaniveau, gericht op lerende organisatie

Activiteit:

Plenaire presentatie van de moderator en discussie met deelnemers

Opbrengst:

De deelnemers zullen inzicht verkrijgen welke mogelijkheden er zijn in het waarborgen van toetsing op programmaniveau.

Referenties:

Max aantal deelnemers :

24

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee