Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Titel: Beter leren door gebruik van visualisaties
In deze workshop gaan we in op het gebruik maken van visualiseren om het leren te bevorderen. We maken daarbij geen gebruik van PowerPoint, maar van gewoon pen/stift en papier. Het omzetten van je boodschap in een beeld helpt jezelf om scherp te krijgen wat je precies wilt overbrengen en voor de ontvanger helpt het beeld om de informatie beter te onthouden. Beide personen leren hiervan.
Doel:
Leerdoel:
De deelnemers weten wat het effect van visualisatie kan zijn op het brein
De deelnemers kunnen de basisbeginselen van visualiseren toepassen.
De deelnemers weten waar en wanneer ze gebruik kunnen maken van visueel werken.
Doelgroep:
Iedereen die wil leren om op een effectieve manier iets uit te leggen / te presenteren. Dus medisch specialisten, docenten, trainers, maar ook aios en coassistenten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte introductie op wat het effect is van visualisatie op het brein, zullen de deelnemers actief aan de slag gaan met het visueel alfabet en visualiseren van abstracte termen. Daarna werken we een visualisatie uit voor een uitleg die deelnemers vaak geven, bijvoorbeeld een proces/protocol dat vaak doorlopen wordt, een plan van aanpak of een dagprogramma. Tot slot wordt gekeken wat je er concreet in de praktijk mee kan gaan doen.
Referenties:
Sadoski, M., & Paivio, A. (2013). Imagery and text: A dual coding theory of reading and writing. Routledge.
Anderson, J. R., & Bower, G. H. (2014). Human associative memory. Psychology press.
University of Waterloo. (2018, December 6). Drawing is better than writing for memory retention. ScienceDaily. Retrieved April 17, 2020 from www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181206114724.htm
Max aantal deelnemers :
25