Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In het kader van de kwaliteitsafspraken is in 2019 een inventarisatie gedaan onder studenten van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML), Universiteit Maastricht. Uit deze evaluatie bleek dat studenten een wens hadden om hun internationale samenwerkingscompetenties in de gezondheidszorg te versterken en tegelijkertijd hun soft skills verder te ontwikkelen. Als reactie hierop ontwikkelde de School of Health Professions Education (SHE) – Collaborates de innovatieve extra-curriculaire cursus genaamd ‘International Project Development’.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Aan deze 20-weekse cursus doen BSc en MSc studenten mee uit alle facultaire studierichtingen (geneeskunde, gezondheidswetenschappen, biomedical sciences, etc).
In multidisciplinaire teams werken ze aan projectvoorstellen voor gezondheidsinterventies elders in de wereld. De cursus, ontworpen op basis van de leerprincipes van samenwerking, constructivisme, contextueel leren en zelfregulering, bevat inhoudelijke presentaties, kennisclips van experts, relevante artikelen en coaching door ervaren projectmanagers van SHE-Collaborates. In plenaire bijeenkomsten delen studenten hun voortgang en ontvangen feedback van peers. De cursus wordt afgesloten met een pitch en een beoordeling door een jury. Een bijkomend aspect is het persoonlijke coaching traject, waarbij studenten aan individuele leerdoelen voor competentieontwikkeling werken.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Sinds de start in 2019 heeft de cursus positieve feedback ontvangen. Studenten rapporteren aanzienlijke groei in kennis over mondiale gezondheidszorg en projectontwikkeling, en verbetering van (inter)professionele en persoonlijke vaardigheden.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De samenwerking tussen studenten uit verschillende studierichtingen en studiejaren brengt zowel logistieke als pedagogische uitdagingen met zich mee, maar het verrijkt ook de leerervaring. Het gezamenlijk leren en samenwerken in interdisciplinaire teams bevordert effectieve samenwerking in de zorgsector, en deze cursus draagt bij aan de voorbereiding van toekomstige professionals op dit gebied.
De betrokkenheid van internationale onderwijs- en zorginstellingen uit het SHE-Collaborates netwerk biedt studenten de kans om kennis te maken met realistische casuïstiek in de mondiale gezondheidszorg. Dit heeft zelfs geleid tot concrete projecten, waaronder een training voor seksuele voorlichting en menstruatievoorlichting op middelbare scholen in Uganda, met het doel meisjes meer kansen te bieden in het onderwijs.
Deze cursus heeft zich bewezen als een waardevolle interdisciplinaire leerervaring die studenten voorbereidt op een carrière in de mondiale gezondheidszorg en hun bewustzijn van wereldwijde gezondheidsproblemen en ongelijkheden vergroot. In de toekomst zal de cursus onder andere meer nadruk leggen op het ontwikkelen van global citizenship competenties. Studenten worden daardoor nog meer bewust van hoe sociale, ecologische en economische acties van individuen en gemeenschappen invloed hebben op de rest van de wereld en hoe zij kunnen samen werken met anderen en bijdragen om onze planeet vreedzamer, duurzamer en eerlijker te maken.