Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Patiënten die behandeld zijn voor kanker kampen vaak nog met problemen en vragen op verschillende domeinen. Dit kunnen fysieke, psychische of sociale problemen zijn of vragen rondom de levensovertuiging. Tijdens de reguliere poli bezoeken is er vaak onvoldoende tijd om hierbij stil te staan, terwijl hier weldegelijk behoefte aan is.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Om patiënten deze zorg te kunnen bieden is er een Studentenpoli opgericht voor “Nazorg gericht op kwaliteit van leven” als onderdeel van de pijnpoli afdeling anesthesiologie. Hierbij werken studenten van verschillende disciplines samen om deze patiënten verder in kaart te brengen en zo nodig te kunnen ondersteunen bij hun problemen. Juist omdat deze patiënten problemen ervaren op verschillende domeinen is een interprofessioneel team van grote meerwaarde. Dit is niet de eerste Studentenpoli die is opgericht, maar uniek aan deze poli is dat er wordt gekeken naar een samenwerkingsverband is met nieuwe studies zoals psychologie en verpleegkunde. Tijdens het consult hebben de studenten anderhalf uur de tijd om met de patiënt in gesprek te gaan en de verschillende domeinen uit te vragen. Daarna overleggen ze over het plan en bespreken dit met een anesthesioloog, waarna het plan wordt teruggekoppeld aan de patiënt. Ook wordt er een uitgebreide brief naar de verwijzer en huisarts gestuurd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De ervaringen van zowel de studenten als de patiënten zijn erg positief. De studenten zien in met wat voor problemen deze patiënt kampen en krijgen een inkijkje in het leven van de patiënt. Tijdens het gesprek komen verschillende gesprekstechnieken aan bod. Daarnaast voelen zij zich betrokken bij de behandeling van de patiënt, wat bijdraagt aan een beter leerrendement. De patiënten geven aan dat ze zich op deze poli echt gehoord voelen en dat het hen ook verder vooruit helpt. Naast deze positieve ervaringen zijn er ook praktische zaken die geregeld moeten worden, zoals het samenwerken met nieuwe opleidingen en de roostering, wat nodig is voor het verder uitbreiden van de interprofessionele samenwerking.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Deze Studentenpoli draagt bij aan een zorgverbetering voor deze specifieke patiëntengroep. Daarnaast verbetert de poli de leeropbrengsten bij de studenten door de verantwoordelijkheid die ze hebben voor deze patiënt. Het interprofessioneel samenwerken wordt gezien als een meerwaarde, enerzijds voor het leveren van betere zorg, maar anderzijds ook doordat de verschillende studenten meer inzicht krijgen in elkaars rol in het geheel. Wel zijn er verschillende randvoorwaarden voor het goed implementeren van interprofessionele samenwerking, zoals de roostering.