Het gebruik van een adaptief leerplatform, Cerego, om de retentie van anatomische kennis te verbeteren bij medische studenten.

Informatie
Auteurs
C.L.A. Vogely
H.J.L. van der Heide
L.B.F. Juurlink
M.C. de Ruiter
P. G. M. de Jong
Q.E.V.F.D. Niemer
Organisatie
LUMC
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Stampen, een veel gebruikte techniek door studenten, is bewezen ineffectief voor het ontwikkelen van een lange-termijn geheugen. Bewezen effectieve leermethoden zijn onder andere het actief herhalen van informatie, jezelf testen en voornamelijk jezelf testen over een lang uitgestrekte periode, ook wel spaced-learning genoemd. Adaptief leren door middel van artificiele intelligentie (AI) is relatief nieuw en blijkt voor het lange-termijn geheugen effectief. Adaptief leren is gebaseerd op het concept van geavanceerde algoritmes die de aangeboden leerstof aanpassen aan het studeer traject en niveau van de student. Cerego is een online adaptief leerplatform dat gebruik maakt van deze artificiële intelligentie om een sterk lange termijn retentie te creëren. Tijdens het tweede jaar van de studie Geneeskunde aan de Leiden Universiteit (LUMC) wordt sinds 2019 in het blok “Vraagstukken Bewegen” gebruik gemaakt van Cerego voor het studeren van anatomische structuren. Tijdens het gebruik van deze applicatie in het onderwijs ontstond de vraag of de kennis die gestudeerd wordt met Cerego daadwerkelijk de lange termijn retentie van anatomische structuren bij medische studenten vergroot.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Tweedejaars geneeskunde studenten die het blok “Vraagstukken Bewegen” volgde aan de Universiteit Leiden tijdens het studiejaar 2021-2022 en gebruik maakte van Cerego voor het studeren van de anatomie leerstof voor het eindtentamen werden uitgenodigd om te participeren aan het onderzoek. Tijdens het onderzoek volgde de studenten het blok en studeerde ze voor het tentamen zoals ze gewend waren. Met betrekking tot anatomische structuren, feitelijke kennis, waren ze vrij om gebruik te maken van Cerego ter aanvulling op de hoorcolleges, werkgroepen, snijzaalpractica en zelfstudieopdrachten. Echter waren niet alle anatomische structuren die gekend werden geacht voor het tentamen beschikbaar in Cerego. In de tentamens van “Vraagstukken Bewegen” zaten geselecteerde vragen over de anatomische structuren die wel beschikbaar waren via Cerego en vragen over anatomische structuren die niet beschikbaar waren via Cerego. De vragen die gebruikt werden uit het tentamen voor dit onderzoek testten de anatomische kennis van de student. Van de te leren anatomische structuren waren de botten van de hand en voet en spieren van de rug niet beschikbaar in Cerego, dus deze structuren fungeerde als controle onderwerpen terwijl de overige botten en spieren van de bovenste en onderste extremiteit wel via Cerego werden aangeboden. Om de lange termijn retentie te testen ondergingen de participanten negen maanden later een nieuwe kleine formatieve toets met opnieuw vragen met onderwerpen die wel in Cerego waren bestudeerd en vragen met onderwerpen die niet in Cerego werden aangeboden.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De studiepopulatie bestond uit 62 studenten. De gemiddelde score van de geselecteerde vragen uit het tentamen die werden gebruikt voor dit onderzoek was statistisch niet significant verschillend tussen de studiepopulatie en de rest van het cohort. Dit betekent dat de uitkomsten van de studiepopulatie kunnen worden geëxtrapoleerd naar het gehele cohort. Bij het eerste meetmoment, het eindtentamen van het blok “Vraagstukken Bewegen”, was er statistisch geen significant verschil in behaalde score tussen vragen met onderwerpen die wel met Cerego zijn gestudeerd en de vragen met onderwerpen die niet met Cerego zijn getsudeerd. Dit gold zowel voor de één-traps vragen als voor de twee-traps vragen. Het tweede meetmoment, een kleine formatieve toets, om de lange termijn retentie te testen, wordt op het moment van indienen van dit abstract afgenomen.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Voor de korte-termijn retentie van feitelijke leerstof is er statisch geen significant verschil gevonden tussen leerstof die wel en leerstof die niet bestudeerd is via Cerego. De resultaten voor de lange termijn retentie zijn ten tijde van het schrijven van dit abstract nog niet bekend. Conclusies over of een adaptief leerplatform zoals Cerego verbeterde lange termijn retentie geeft zullen bekend zijn tijdens het congres en zullen dan worden gepresenteerd.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee