Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Farmacologie en farmacotherapie zijn onmisbare elementen in het geneeskundecurriculum en tevens in vele andere (beta) curricula. Medicatiefouten leiden tot onnodige ziekenhuisopnames, ongemak voor patiënten, onnodige kosten en zelfs vermijdbare sterfte. Om veilig en doelmatig met geneesmiddelen om te kunnen gaan is een solide kennisbasis onmisbaar. Tegelijkertijd zien wij het probleem dat studenten veel stof vanaf hun scherm tot zich moeten nemen. Studenten geven aan, en docenten merken, dat afwisseling hierin ernstig gewenst is. Veel mensen hebben de podcasts omarmd de laatste tijd. Waarom zouden we deze niet ook in kunnen zetten als lesstof?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Binnen dit Comenius teaching fellow project wordt een serie podcasts ontwikkeld over farmacologie, die zó is opgezet dat ze zorgen voor maximale beklijving van kennis. Ze zijn voorzien van een ‘bijsluiter’ met visuele ondersteuning, quizvragen en verdiepende opdrachten.
De serie is bruikbaar voor de geneeskundeopleiding van de Erasmus Universiteit en álle andere universitaire en HBO-opleidingen in Nederland die farmacologie in hun curriculum hebben. Docenten uit heel Nederland kunnen deze podcasts inzetten als voorbereiding of opfrisser, en kunnen dan in live onderwijs echt de diepte in en toepassing oefenen. De ontwikkeling en evaluatie van de podcasts vinden plaats in een multidisciplinair team, waarin studenten een grote rol zullen spelen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De serie is in ontwikkeling. Een aantal eerste pilot-opnames evenals een “luistersluiter” zijn opgenomen in de studio van de Erasmus Universiteit. In de podcasts laten wij verschillende personen aan het woord, en koppelen wij de –toch wel abstracte- stof altijd aan de vraag “waaróm” moet een zorgprofessional dit weten? In de luistersluiter leggen wij uit dat het geen magie is, de lesstof niet zomaar zal beklijven, en geven wij tips hoe de podcasts het beste ingezet kunnen worden (tijdens een wandeling: ja! Tijdens een gezellig diner op de achtergtond: nee!)
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Tijdens de voorbereiding voor de serie, dmv het lezen van veel literatuur en het beluisteren van veel verschillende (wetenschappelijke en niet wetenschappelijke) podcasts zijn een aantal belangrijke lessen naar boven gekomen die wij allemaal willen toepassen in deze serie:
Maak de tekst zo dat luisteraar optimaal visualiseert
Hak op in behapbare stukken, maak pauzeren makkelijk
Zorg voor afwisseling (van stemmen, van vorm)
Laat een goede tegel en jingle ontwerpen
Zorg voor visuele ondersteuning in een app of op een website voor studenten die dit willen
Wij hebben veel zin om deze serie verder te ontwikkelen, en zullen bij NVMO 2023 onze eerste podcasts beschikbaar stellen.