Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Om geïntegreerde zorg te kunnen blijven bieden aan het groeiend aantal thuiswonende ouderen met complexe zorgvragen is er behoefte aan 1) Interprofessioneel, academisch en transmuraal onderwijs geïntegreerd in de praktijk. 2) Interprofessionele samenwerking tussen alle betrokken zorgprofessionals.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
We ontwikkelden en implementeerden een interprofessionele academische transmurale leerwerkplaats (IALWP) in de ouderenzorg in de wijk en de wijkkliniek in Amsterdam Zuidoost. Studenten en docenten van verschillende zorg en welzijn opleidingen, van zowel MBO en HBO en zorgprofessionals uit zowel de eerste als tweede lijn werken en leren samen in de leerwerkplaats. Drie evidence based leermethodes zijn geïntegreerd in de themadagen van de IALWP 1) Masterclasses 2) Whole system in the room en 3) Follow the patient.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Studenten leren al tijdens hun stage interprofessioneel samen te werken, waardoor ze elkaar ook na afronding van hun opleiding weten te vinden. Daarnaast passen studenten onderzoeksvaardigheden toe tijdens stage. Studenten ervaren de IALWP als een aantrekkelijke werkomgeving en bijna alle 4e jaars studenten zetten hun carrière voort in IALWP. Er is een optimale integratie van praktijk, onderwijs en onderzoek.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Met goede samenwerking is het mogelijk om IALWPs op te zetten en te implementeren. Complexiteit wordt ervaren in opleidingseisen en curricula van de studenten van verschillende opleidingen, waardoor organisatie van onderwijs uitdagend is. Echter het streven is dat alle toekomstige leerwerkplaatsen interprofessioneel, academisch en zo mogelijk transmuraal zijn. Daarnaast is het een wens om de leerwerkplaats nog meer interprofessioneel te maken, waarbij meer opleidingen betrokken worden zoals geneeskunde of diëtetiek.