Introductie van het oefenen van gespreksvaardigheden tijdens gebruik van een Elektronisch Patiënten Dossier bij consultvoeringsonderwijs in de master geneeskunde

Informatie
Auteurs
E.E.P. Plouvier
I.B. Akdogan-Bicer
J.D. Damen
Organisatie
Erasmus MC
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Geneeskunde studenten komen tijdens hun coschappen in aanraking met veel patiënten waarbij ze een anamnese moeten afnemen. Hierbij wordt er van de studenten verwacht dat ze tijdens het consult informatie uit een patiëntendossier kunnen halen en bevindingen kunnen invoeren. Dit dossier heet een EPD (Elektronisch Patiënten Dossier). Hierin staat informatie over de patiënt en er staan bevindingen naar aanleiding van een bezoek aan een arts. Tijdens het afnemen van de anamnese met gebruik van een EPD is het belangrijk om het contact met de patiënt niet te verliezen. We hebben gemerkt dat er behoefte is om hiermee te oefenen voordat de studenten coschappen gaan doen.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Het afnemen van een anamnese wordt de geneeskunde studenten van Erasmus MC aangeleerd o.a. door de Praktisch Klinische Vaardigheden docenten. Hierbij oefenen ze geregeld met simulatiepatiënten. Het oefenen met het gebruik van het EPD is een vaardigheid die makkelijker is aan te leren als er al een basisvaardigheid is in het afnemen van een anamnese. Daarom is er gekozen om tijdens een bestaande master les het EPD-gebruik te introduceren. Er is een versimpelde versie van een EPD (google form) gebruikt waarbij de studenten informatie over desbetreffende simulatiepatiënt konden opzoeken en hun bevindingen konden invoeren op hun laptop.
Deze lessen werden geëvalueerd door een enquête in te laten vullen door de studenten waarbij er werd gevraagd wat voor invloed het gebruik van een laptop had op de volgende punten: gespreksvaardigheden, structuur van het consult, contact met de patiënt en empathie. Hierbij konden ze een cijfer geven van 1-5 (1= verslechterd, 5 verbeterd). Daarnaast wilden we ook weten of er behoefte was om tijdens meerdere lessen het gebruik van een laptop/EPD in te voeren. De simulatiepatiënten werd ook gevraagd een enquête in te vullen waarbij de invloed van het gebruik van een laptop werd gevraagd op het contact, gespreksvaardigheden en empathie.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Vanaf april 2022 is er gestart met het gebruik van een laptop tijdens de Arts Patiënt Contact les “Consult interne geneeskunde”. Als resultaat hebben we uiteindelijk van 93 studenten en 77 simulatiepatiënten een ingevuld enquêteformulier ontvangen. In het contact met de patiënt werd door 52% van de studenten geen verschil gemerkt en door 34% enigszins verslechtering opgemerkt. In de structuur werd door 45% van de studenten geen verschil gemerkt en door 43% enigszins verbetering. De gespreksvaardigheden bleven bij 60% van de studenten gelijk en bij 27% enigszins verbeterd. De empathie bleef bij 62% van de studenten hetzelfde en bij 20% enigszins verslechterd. Een ruime hoeveelheid van de studenten voelen zich door deze les goed voorbereid op het communiceren met een patiënt terwijl ze het EPD raadplegen (80,6%) en zouden graag bij meerdere lessen tijdens het consult een laptop willen gebruiken (96,7%). Het merendeel van de simulatiepatiënten merkte geen verschil op het gebruik van een laptop in de gesprekvaardigheden (62,3%) en empathie (59,7%). In het contact was dat 46.8% die geen verschil merkten, 22,1% die enige verslechtering opmerkten en 22,1% enige verbetering

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Uit de enquêtes van de studenten kunnen we concluderen dat ruim de helft van de studenten geen invloed merkten op het gebruik van een laptop/EPD op hun gespreksvaardigheden, empathie en contact tijdens het consult. De studenten die wel invloed aangaven, zagen vooral een verslechterd contact met de patiënt en een verbeterde structuur van het consult.
Van de simulatiepatiënten ervaarde het grootste deel geen verschil in contact, empathie en gespreksvaardigheden. Degene die wel invloed aangaven waren gelijk verdeeld waardoor hier geen conclusie aan verbonden kon worden.
We concluderen dat studenten zich door dit onderwijs voorbereid voelen op het communiceren met een patiënt terwijl ze het EPD gebruiken en dat zij hier graag meer mee zouden oefenen.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee