Clinical Challenge: Het inzetten van een educational app voor het aanleren van een klinische vaardigheid 

Informatie
Auteurs
J. Damen
K. Hoek
M. Wermeskerken
Organisatie
Erasmus MC
Universiteit Utrecht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Nu oefenen studenten in bachelor 2 het lichamelijk onderzoek op elkaar en in bachelor 3 oefenen ze op gezonde simulatiepatiënten. Dit heeft tot gevolg dat studenten nauwelijks in aanraking komen met afwijkende hart- en longgeluiden. De belangrijkste pathofysiologische geluiden worden in theorie en met opnames tijdens bachelor 2 en 3 aangeboden. Hoewel studenten na de bachelor goed in staat zijn om fysiologische geluiden en variatie daarin te herkennen, maken zij zich regelmatig zorgen of deze kennis voldoende is om in de coschap relevante pathologie te herkennen en interpreteren. Een educatieve app zou uitkomst kunnen bieden bij het oefenen met casuïstiek (Graafland, Schraagen, & Schijven, 2012) en daarmee studenten vertrouwen kunnen geven in het kunnen herkennen van afwijkende hart- en longgeluiden.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

De educatieve app Clinical Challenge moet geneeskunde studenten helpen in het herkennen van hart- en longgeluiden. In de blended opzet van het klinische vaardigheden onderwijs wordt Clinical Challenge, een educatieve app, in de voorbereiding ingezet, waarin studenten casuïstiek maken met kwalitatief hoogwaardige pathofysiologische hart- en longeluiden. Tijdens het doornemen van Clinical Challenge worden studenten getoetst op de systematiek van het lichamelijk onderzoek, het lokaliseren en interpretatie van hart- en longgeluiden. De casuïstiek is zo ontwikkeld dat deze aansluit bij het contactonderwijs, waardoor studenten oefenen met op dat moment relevante casuïstiek.

Tijdens het spelen van Clinical Challenge worden de prestaties van de studenten opgeslagen in een learning dashboard. Deze prestaties worden, op groepsniveau, voor het contactonderwijs aangeboden aan de docenten. De docenten kunnen dan op het niveau van de groep, dus adaptief, het onderwijs geven. Naast de learning analytics uit de app, onderzoeken we ook of goede prestaties in de Clinical Challenge app geassocieerd worden met hogere scores op de OSCE-vaardigheden toets.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De studenten spelen Clinical Challenge massaal. 415 tudenten hebben 2502 keer een casus gemaakt. 75% van de studenten ervaart dat het beluisteren van de geluiden hen helpt in het herkennen van pathologie. 61% van de studenten vindt dat Clinical Challenge goed aansluit bij de rest van het onderwijs. Hoewel 58% van de studenten aangeeft na het maken van de casuïstiek in de app meer vertrouwen te hebben in hun prestatie op de toets, zien we geen significante correlatie tussen de prestatie in de app en de prestatie op de toets.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Ervaringen/analyse van de implementatie

Vooralsnog zijn de studenten enthousiast. Het is voor docenten uitdagend om op groepsniveau de les aan te passen aan het niveau dat de studenten laten zien in het learning dashboard van Clinical Challenge. Hierin spelen twee dingen:

Hoe richt je het learning dashboard in, zodat deze voor docenten intuïtief in gebruik is?Hoe gebruik je de data van het learning dashboard om je les adaptief vorm te geven?

Lessons learned(implicaties voor de praktijk)

Denk goed na over de integratie in je onderwijs en sluit met de inhoud van de app (in dit geval casuïstiek) aan bij het contactonderwijs. Wissel ervaringen uit in het docententeam hoe je de informatie uit de app (in dit geval Clinical Challenge) gebruikt om je les te verbeteren en af te stemmen op de leerbehoefte van de groep.

Referenties (max. 2):

1

Graafland M, Schraagen JM, Schijven MP. Systematic review of serious games for medical education and surgical skills training. Br J Surg. 2012 Oct;99(10):1322-30. doi: 10.1002/bjs.8819. PMID: 22961509.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee