Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De verschillende beroepsgroepen in het ziekenhuis vinden het soms lastig om elkaar aan te spreken op de werkvloer. Dit horen en merken we in verschillende bijeenkomsten en trainingen die we organiseren met arts-assistenten, medisch specialisten of verpleegkundigen.
Als leerhuis van het ziekenhuis denken we hier verschil in te kunnen maken met datgene waar wij goed in zijn: onderwijs. De achterliggende gedachte is dat we onderwijs en scholingen aanbieden waar alle beroepsgroepen, los van opleiding of specialisme, aan deelnemen. Zodoende komen de zorgprofessionals van het ziekenhuis elkaar tegen in de scholing. Hierdoor raken ze bekend met elkaar en met elkaars vakgebied en dit leidt tot meer verbinding en samenwerking in het ziekenhuis.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Op drie manieren hebben we ingezet op de interprofessionele aanpak binnen de scholing:
De door ons ontwikkelde Teach the teacher basisdidactiek, is interprofessioneel ingezet. Didactische vaardigheden zijn van belang voor alle zorgprofessionals in een opleidingsziekenhuis en zij hebben los van opleiding en functie meestal een gelijk beginniveau op dit gebied.
Een stagiaire die vanuit haar studie opleidingskunde een analyse heeft uitgevoerd rondom het ontwikkelen van een interprofessionele aanpak didactiek voor zorgprofessionals.
De interprofessionele Teach the teacher basisdidactiek is ontwikkeld vanuit Training en Expertise van Noordwest Academie. Binnen dit onderdeel werken onderwijsprofessionals met ervaring binnen verpleegkundig en medisch onderwijs samen aan ontwikkeling en uitvoering van scholingen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De Teach the teacher basisdidactiek is in 2022 vier keer gegeven aan gemixte groepen van medisch specialisten, arts-assistenten en verpleegkundigen. Tijdens de trainingen valt de hiërarchie van de werkvloer weg. De casuïstiek staat centraal en boven de functie en taak waardoor de deelnemers ook het perspectief van anderen leren zien. De deelnemers werken samen toe naar het geven van een mini-les als eindopdracht en omdat de inhoud van de scholing voor iedereen nieuw is, voelt dit voor de deelnemers veilig. De sfeer is ontspannen en iedereen onderschrijft de meerwaarde van interprofessioneel leren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Ontwikkel de scholing zonder verschillen van de doelgroepen in gedachte, hou het onderwerp centraal.
Een interprofessionele scholing ontwikkelen en geven met onderwijsprofessionals die verschillende doelgroepen vertegenwoordigen, biedt voordelen in afstemming van casuïstiek.
Een analyse ter voorbereiding, zoals de stageopdracht, is een mooie aanvulling maar geen voorwaarde om te starten.
Belangrijk is om te starten met een training over een onderwerp waar de diverse groep zorgprofessionals een gelijk beginniveau heeft, zoals de keuze voor didactiek.
Een onderwerp als feedback lijkt minder geschikt, omdat deelnemers die een opleidingsrelatie hebben dit als minder veilig kunnen ervaren.
Referenties (max. 2):
– Roos, C. (2022). Praktijkopdracht 1 Opleidingskunde, Samen zorgen=samen leren.– Werkgroep IPE HAN-Radboudumc. (2017). Raamwerk interprofessioneel samenwerken, leren en opleiden in de gezondheidszorg.