Een goed begin is het halve werk: Een pre-introductieprogramma voor studenten in spé

Informatie
Auteurs
G.J. Bok
L.D. . van Vuuren
M. Lodder
N.J.J.M. Mastenbroek
Organisatie
Universiteit Utrecht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Voor sommige studenten is de overstap naar de universiteit dusdanig groot/beangstigend dat dit veel spanning met zich mee brengt. Denk bijvoorbeeld aan eerste generatie studenten, studenten met een functiebeperking of studenten die twijfelen aan de inclusiviteit van de universiteit. Rapportages zoals de Monitor Mentale gezondheid en Middelengebruik Studenten hoger onderwijs 2021 wijzen ons op het belang van interventies die bijdragen aan het verminderen van studiestress, prestatiedruk, eenzaamheid en het vergroten van de mogelijkheden voor sociale steun.

Een goed begin is het halve werk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten die met spanning de universiteit betreden toch stevig in de startblokken van hun academische carrière plaats durven nemen?

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Voor sommige studenten is de overstap naar de universiteit dusdanig groot/beangstigend dat dit veel spanning met zich mee brengt. Denk bijvoorbeeld aan eerste generatie studenten, studenten met een functiebeperking of studenten die twijfelen aan de inclusiviteit van de universiteit. Rapportages zoals de Monitor Mentale gezondheid en Middelengebruik Studenten hoger onderwijs 2021 wijzen ons op het belang van interventies die bijdragen aan het verminderen van studiestress, prestatiedruk, eenzaamheid en het vergroten van de mogelijkheden voor sociale steun.

Een goed begin is het halve werk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten die met spanning de universiteit betreden toch stevig in de startblokken van hun academische carrière plaats durven nemen?

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Van de 225 eerstejaars studenten hebben 20 deelgenomen aan het programma. Als reden voor deelname werd o.a. genoemd: het ervaren van stress en onzekerheid over studeren en student zijn, het moeilijk vinden om contact te leggen en de wens om alvast de faculteit en medestudenten te leren kennen.

Uit de voorlopige analyse van de evaluatie (n=14) blijkt dat het doel om de overstap naar de faculteit laagdrempeliger te maken is bereikt (40% ‘eens’, 60% ‘helemaal eens’). Activiteiten gericht op kennismaking met medestudenten & omgeving werden het beste beoordeeld. Ook activiteiten gericht op ‘je bent niet alleen’, zoals de paneldiscussie, werden goed beoordeeld. Op de vraag wat ze meenemen na het volgen van deze pre-introductie wordt o.a. geantwoord ‘vertrouwen’, ‘alles komt goed’, ‘niet te veel druk maken’ en ‘anderen vinden het ook spannend’.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Uit voorlopige analyse van de evaluatie blijkt dat het pre-introductieprogramma voor de deelnemers effectief is geweest in het verlagen van de drempel voor de overstap naar de universiteit. Er is nader onderzoek nodig om het pre-introductieprogramma zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de doelgroep. Vragen die daarbij nader aandacht vragen zijn onder andere; welke verschillende motieven zijn er voor deelname en welke programmaonderdelen zijn het meest effectief.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee