Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het herkennen van disfunctioneren onder artsen in opleiding (aios) tot huisarts is belangrijk vanwege de patiëntveiligheid. Helaas is er nauwelijks onderzoek gedaan naar disfunctionerende aios. Wij wilden weten op welke competenties aios huisartsgeneeskunde tekortschoten indien zij de opleiding dienden te staken.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Wij onderzochten de kenmerken van aios huisartsgeneeskunde die van het hoofd van de opleiding hun opleiding moesten beëindigen en daartegen procedeerden bij de landelijke RGS geschillencommissie tussen 2011 en 2020. De uitspraken uit deze periode zijn openbaar toegankelijk en staan geanonimiseerd online.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
In de onderzochte periode werden 24 aios huisartsgeneeskunde door de RGS geschillencommissie gesproken omdat de opleider hun opleiding wilde beëindigen en zij daartegen procedeerden. Deze aios scoorden onvoldoende op verschillende CanMEDS competenties: meer dan negentig procent schoot tekort op professionaliteit, meestal vanwege tekort zelfbewustzijn of onvermogen om van feedback te kunnen profiteren. Ongeveer tachtig procent schoot tekort op het gebied van communicatie en ongeveer zestig procent op het gebied van medisch handelen. De aios hadden meerdere, overlappende tekortkomingen van hun competenties.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Met name tekortkomingen op het gebied van professionaliteit en communicatie, die meer resistent zijn voor remediering, zijn fataal voor de opleidingsvoortgang van aios huisartsgeneeskunde. De gevonden overlap tussen de verschillende onvoldoende competenties illustreert het belang van toetsen op generieke competenties, zoals professionaliteit.
Referenties (max. 2):
Barnhoorn PC, Nierkens V, Mak-van der Vossen MC, Numans ME, Mook van WNKA, Kramer AWM. Unprofessional behaviour of GP residents and its remediation: a qualitative study among supervisors and faculty. BMC Family Practice 2021;22:249.
Vermeulen MI, Kuyvenhoven MM, Groot E de, Zuithoff NPA, Pieters HM, Graaf Y van der, Damoiseaux AMJ. Poor performance among trainees in a Dutch postgraduate GP training program. Fam Med 2016;48(6):430-438.