Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Voor het vinden van een opleidingsplek is het belangrijk om je als basisarts te onderscheiden. Een bekende mogelijkheid voor profilering is het wetenschappelijke profiel middels een promotietraject. Een minder bekende weg hierin is het onderwijsprofiel met een fulltime functie binnen het onderwijs. Deze functie wordt ook wel een AKO-functie genoemd: Arts Klinisch Onderwijs. Een AKO-functie biedt een unieke mogelijkheid aan een basisarts om zich te ontwikkelen op gebied van uitvoerend onderwijs en het ontwikkelen en/of coördineren van onderwijs. In Nijmegen is in 2022 voor het eerst een fulltime AKO aangenomen binnen de kindergeneeskunde, wat zeer positief is ervaren door zowel de AKO als de organisatie. Binnen dit praktijk paper delen we de lesson’s learned in de ontwikkeling van deze functie en mogelijkheden voor implementatie.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Er zijn verschillende taken geschikt voor een AKO, variërend van het verzorgen tot het ontwikkelen van onderwijs. De AKO-kindergeneeskunde in het Amalia kinderziekenhuis/Radboudumc heeft als taken het verzorgen van onderwijs aan coassistenten en a(n)ios, het ontwikkelen van nieuwe onderwijsvormen en het evalueren van het effect van deze onderwijsvormen. Ook volgt de AKO een docentprofessionaliseringstraject om zo een Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO) te behalen. Uit evaluaties met andere AKO’s in o.a. Utrecht en Amsterdam zijn de taken ook in te vullen met roostertaken en het inzetten van docenten.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
In evaluaties van de huidige AKO geven studenten aan dat het gewaardeerd wordt om een vast gezicht te zien in het onderwijs. Zij geven aan dat een jonge docent met enthousiasme voor onderwijs aanstekelijk werkt. Ze hebben niet gemist dat een AKO minder klinische ervaring heeft en vinden het onderwijs vergelijkbaar qua niveau en in sommige gevallen beter, dit omdat een AKO dichterbij staat en daardoor toegankelijker is voor de studenten. De staf van het Amalia kinderziekenhuis geeft aan dat de AKO-functie hen ontlast, waardoor er ruimte komt voor onderwijsherziening en innovatie.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Een jaar als AKO is een goede start om je als jonge professional te ontwikkelen op het gebied van onderwijs. Daarnaast is een AKO goed in staat om onderwijs te geven aan coassistenten, waarbij de kwaliteit van het onderwijs behouden blijft. Een AKO kan de stafleden ontlasten, waardoor zij tijd krijgen voor onderwijsherziening en innovatie. Daarnaast krijgt een AKO uitgebreide kennis over onderwijsdidactiek- ontwikkeling en organisatie die weer van pas zal komen bij het verzorgen van onderwijs tijdens de opleiding en het latere werkzame leven als professional
De AKO-functie is daarmee een win-win-win situatie: zowel voor de medisch specialisten, de basisarts én de studenten.