Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Leren op de werkplek vormt een essentieel onderdeel van de geneeskunde-opleiding en de specialistische vervolgopleiding. De supervisoren van de opleidingsgroep hebben een belangrijke invloed op de kwaliteit hiervan. Door de huidige schaalvergroting binnen de gezondheidszorg functioneert een lid van de opleidingsgroep nog maar slechts enkele weken per jaar als supervisor op een klinische afdeling. Door de verminderde blootstelling neemt de individuele expertise in supervisie af.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ik heb me verdiept in verschillende leer theorieën ten aanzien van werkvloerleren en een lijst van evidence-based aanbevelingen samengesteld om het rendement hiervan te optimaliseren. De kern hiervan is om de stap te zetten van impliciet naar expliciet deliberatief leren. Vervolgens heb ik workshops georganiseerd om de opleidingsgroep meer bewust te maken van hun rol in werkplekleren en onderlinge uitwisseling van ervaringen te stimuleren. De groepen werden samengesteld zodanig dat ieder leerniveau vertegenwoordigd was: co-assistenten, semi artsen, arts assistenten (niet) in opleiding, verpleegkundig specialisten en supervisoren. Na een korte theoretische inleiding over verschillende leer theorieën ten aanzien van werkvloerleren gingen de deelnemers in 2-tallen uiteen om vervolgens samen aan de hand van de gegeven aanbevelingen ervaringen uit te wisselen. Er werden bewust 2-tallen gevormd van verschillende niveau’s. Plenair werden de ervaringen later met elkaar gedeeld en de lijst van aanbevelingen verfijnd en aangevuld.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Dit heeft geresulteerd in een breed gedragen set van aanbevelingen vertaald naar onze eigen praktijk om het werkvloerleren te optimaliseren. Het geheel is in een visueel aantrekkelijke poster gegoten die inmiddels op de verschillende klinische afdelingen hangt. Het heeft ertoe geleid dat het thema supervisie en werkvloerleren nu een gespreksonderwerp is geworden, dat we samen taal hebben ontwikkeld om het hier met elkaar over te hebben en dat we met elkaar ervaringen uitwisselen.
Ook wij hebben als opleidingsgroep de stap van impliciet naar expliciet superviseren gezet!
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Bewustwording van het belang van goede supervisie is essentieel. Om het rendement van werkvloerleren te optimaliseren is het belangrijk hier met elkaar over in gesprek te gaan. Hierbij is het wenselijk dat alle deelnemers van de werkvloer worden betrokken om eenieders perspectief te belichten.
Referenties (max. 2):
Morris, C (2019). Work-Based Learning. In Swanwick, T (Eds.), Understanding Medical Education : Evidence, Theory, and Practice. (ch12)
Steinert Y, Mann K, Anderson B, et al. (2016). A systematic review of faculty development initiatives designed to enhance teaching effectiveness: A 10-year update: BEME Guide No. 40. Med Teach</i>.; 38(8):769-786.
Straus, SE, et al. (2018). Teaching Evidence Based Medicine. In Evidence-Based Medicine E-Book : How to Practice and Teach EBM. (ch 9). Elsevier, ProQuest Ebook Central