Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Hoe wordt gezondheidszorg alsook de samenleving meer dementievriendelijk en hoe kan onderwijs daaraan bijdragen?
In Nederland leven naar schatting 290.000 mensen met dementie. Naar verwachting zal dat aantal vanwege de vergrijzing stijgen naar meer dan een half miljoen in 2040. Mensen met dementie leven gemiddeld 6,5 jaar met de ziekte, waarvan 79% thuis woont. Dementie is de snelst groeiende doodsoorzaak in Nederland.
Mensen met dementie zijn overal in onze omgeving: op straat, in de bibliotheek, als buur, als familielid en voor zorgverleners ook als patiënt. Iedere zorgprofessional zal in het werk te maken krijgen met mensen met dementie en hun naasten. Voor een goede omgang met een patiënt met dementie zijn specifieke vaardigheden nodig. Zelfs eenvoudige consulten kunnen ingewikkeld worden als de signalen van dementie niet herkend worden en de communicatie niet wordt aangepast. Internationale literatuur wijst op een gebrek aan op dementie gerichte communicatietraining voor zorgprofessionals (Eggenberger et al., 2013) en in het zorgonderwijs wordt relatief weinig aandacht besteed aan communicatie met mensen met dementie.
Doel:
Herkennen van signalen van dementie en bewustwording van de impact van dementie op het leven van patiënten en hun naasten. Daarnaast stimuleren om binnen onderwijs aan (toekomstige) zorgprofessionals communicatie met mensen met dementie in het programma op te nemen.
Doelgroep:
Docenten gezondheidszorgopleidingen, communicatievaardigheidsdocenten, coördinatoren zorgstages, curriculumbouwers, studenten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De geneeskunde opleiding van de Universiteit Maastricht heeft in samenwerking met Alzheimer Nederland een onderwijsprogramma ontwikkeld voor tweedejaarsgeneeskundestudenten waarin het herkennen van de signalen en omgaan met mensen met dementie centraal staat.
In het eerste deel van de workshop zal dit onderwijsprogramma worden toegelicht. Daarna zullen de deelnemers een deel van de training “GOED omgaan met dementie” ervaren. Deelnemers zullen leren wat de GOED methode inhoudt, hoe je deze kunt toepassen (ook in het werk als zorgprofessional) en wat deze methode kan bieden.
In het tweede deel van de workshop ligt de focus op interactieve uitwisseling van ervaringen. De deelnemers gaan met elkaar in gesprek over hoe zij in het onderwijs communicatievaardigheden met mensen met dementie een plek geven en/of hoe zij dat in de toekomst zouden kunnen doen. Is de GOED methode een geschikte manier? Wat is er daarnaast nodig om nu en in de toekomst een betere kwaliteit van leven te realiseren voor mensen met dementie en hun naasten?
Referenties (max 2.):
www.samendementievriendelijk.nl
Eggenberger E et al. Communication skills training in dementia care: a systematic review of effectiveness, training content, and didactic methods in different care settings. Int Psychogeriatric. 2013 Mar;25(3):345-58. doi: 10.1017/S1041610212001664. Epub 2012 Nov 2. PMID: 23116547
Max aantal deelnemers :
Max 25