Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
De kracht van 360 graden video (Virtual Reality) in docent- professionaliseringsaanbod.
Doel:
Bekend worden met de mogelijkheden van Virtual Reality in training van onderwijsvaardigheden binnen docentprofessionalisering.
Doelgroep:
Docent trainers, onderwijsontwikkelaars, e-learning geïnteresseerden.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Korte inleiding met:
Uitleg over enkele actuele principes (Steinert & Mann, 2006) van betekenisvolle docent professionalisering.
Uitleg over 3 niveaus van “knowledge based reasoning” in onderwijssituaties
Description
Explanation
Prediction (Sturmer, Konings and Seidel, 2013)
Uitleg over Kracht Virtual Reality om een authentieke onderwijssituatie te creëren (Sturmer, Konings and Seidel, 2013).
Oefening:
Tijdens het bekijken van verschillende realistische onderwijssituaties door middel van een VR-bril, gaan de deelnemers reflecteren op gedeelde ervaringen en deze gebruiken bij het bespreken van verschillende niveaus van knowledge based reasoning. Daarnaast wordt gediscussieerd over mogelijkheden voor ondersteunende opdrachten bij inzet van het VR-materiaal in docent professionalisering.
Nabespreken van ervaringen en brainstormen over voordelen, nadelen en toepassingen van werken met een VR-bril.
Opbrengst:
Inspiratie over de inzet van een VR-bril in docent-professionalisering.
Referenties (max 2.):
Yvonne Steinert, Karen Mann, Angel Centeno, Diana Dolmans, John Spencer, Mark Gelula & David Prideaux (2006) A systematic review of faculty development initiatives designed to improve teaching effectiveness in medical education: BEME Guide No. 8, Medical Teacher, 28:6, 497-526, DOI: 10.1080/01421590600902976
Max aantal deelnemers :
20