Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
De door de mens veroorzaakte klimaatverandering en milieuverontreiniging worden geduid als de grootste gezondheidsbedreiging van onze eeuw. Zij verergeren al bestaande nationale en mondiale gezondheidsongelijkheid. De gezondheid van onze planeet en die van de mens zijn nauw met elkaar verbonden. Deze verbondenheid wordt omvat in het concept Planetary Health. Paradoxaal genoeg heeft ook de zorg schadelijke effecten op klimaat, milieu en biodiversiteit (1). Het is daarom cruciaal dat zorgprofessionals de juiste kennis, inzichten, attitude, vaardigheden en motivatie bezitten om klimaatverandering tegen te gaan, de zorgsector te verduurzamen en paraat te zijn voor de gezondheidscrisis veroorzaakt door de klimaat- en milieucrises. De expertgroep GREENER publiceerde in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een overzicht van de ontwikkeling van het thema duurzaamheid in de universitaire zorgopleidingen. Ondanks de duidelijke link tussen klimaatverandering en gezondheid blijkt uit het rapport dat nog weinig universitaire opleidingen in de gezondheidszorg aandacht besteden aan duurzaamheid(2). Als vervolg op deze bevinding ontwikkelde GREENER een handreiking om Planetary Health in deze opleidingen te implementeren. Zij ontwikkelde hierbij een implementatiecyclus, stelde einddoelen voor, en bracht op basis van de eerdere inventarisatie de barrières en kansen van dit type onderwijs in kaart (3). In het verlengde van deze handreiking staat in het voorjaar van 2023 staat op basis van deze publicaties de eerste docentprofessionaliseringscursus gepland. Deze NVMO sessie beoogt verdere versnelling en verdieping van de integratie van Planetary Health in de medische opleidingen. Gedurende deze sessie zal gereflecteerd worden op de ontwikkelingen sinds de publicatie van het overzichtsrapport en zullen deelnemers in gesprek gaan over de genoemde barrières en kansen en wat er nodig is vanuit nu verdere implementatie gedreven kan worden.
Doel:
Versnellen en verdiepen van Planetary Health implementatie in medische opleiding door
Te reflecteren op de ontwikkelingen van afgelopen jaar;
Te brainstormen over barrières, oplossingen en kansen in de praktijk op basis van de handreiking.
Doelgroep:
Studenten en management
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte introductie zal in twee blokken in werkgroepen wen plenair a) gereflecteerd worden op de ontwikkelingen van Planetary Health onderwijs in het afgelopen jaar en b) gebrainstormd over barrières, oplossingen en kansen aangaande implementatie in de praktijk.
Referenties (max 2.):
1) Haines, A., Frumkin, H. Planetary Health: Safeguarding Human Health and the Environment in the Anthropocene. Cambridge University Press (2021).
2) Visser, E.H., Wiggers, L.M.C., Brakema, E.A. Inventarisatie duurzaamheid in universitaire opleidingen in de gezondheidszorg. (2022).
3) Van Bree, E.M., Mattijsen, J.C., Warmerdam, L.A., De Ridder, E.F. Planetary Health:
Ter bescherming van de menselijke gezondheid en de planeet, Een handreiking voor onderwijsimplementatie in universitaire zorgopleidingen. ’s Gravenhage (2022).
Max aantal deelnemers :
50