Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Een curriculumherziening is een terugkerende opdracht voor een opleiding, maar vraagt een grote inspanning van verschillende afdelingen, betrokkenen en belanghebbenden. Leiders van een curriculumherziening beschrijven het proces als dynamisch en complex, waarin je te maken krijgt met grote uitdagingen, zoals weerstand, groot aantal belanghebbenden en het aansturen van een herzieningsproces (ref: Floor Velthuis, 2018: Navigating the complexities of undergraduate Medical curriculum change: change Leaders’ perspectives). De opleiding Medische informatiekunde is onlangs herzien en herkent de uitdagingen. De opleiding heeft gekozen voor een gedegen, gestructureerde herzieningsaanpak, een duidelijke besturing(smethode) en een stapsgewijze implementatie met veel (onderwijskundige)begeleiding en tussentijdse data-gedreven bijsturing.
Het doel van deze rondetafelsessie is om de aanwezigen te helpen met het verkennen van hun eigen situatie en het opstellen van een eerste aanzet voor een stappenplan met behulp van dos en don’ts vanuit onze curriculumherziening.
Doel:
.
Doelgroep:
Opleidingsmanagment, coördinatoren, docenten, onderwijskundigen en alle andere geïnteresseerden diebetrokken zijn bij een curriculumherziening en op zoek zijn naar handvatten, adviezen en stappenplannen hoe een herziening vorm te geven.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Tijdens de rondetafelsessie krijgen de deelnemers een kort overzicht van de processen rondom curriculumontwerp, implementatie en evaluatie die zijn doorlopen tijdens de herziening van het bachelorprogramma Medische Informatiekunde. Vervolgens wordt in gesprek bediscussieerd wat de bruikbaarheid en toepasbaarheid van onderdelen is voor een eigen (aanstaande) curriculumherziening en lokale situatie. Op basis van de voorkeuren van deelnemers zullen bepaalde elementen van het proces meer in detail behandeld worden. Tijdens de sessie zullen door de moderatoren de perspectieven van beleidsadviseurs, docenten, coördinatoren en opleidingsmanagers belicht worden.
Aan het einde van de sessie hebben de deelnemers een goed beeld van potentiële stappen, best practices en uitdagingen in aanloop naar en gedurende het herzien van een curriculumprogramma.
Waarom zouden deelnemers elementen uit onze curriculumherziening willen overnemen? Door een uitgebreide interne evaluatie, externe beoordelingen (accreditatie en best gewaardeerde ICT-opleiding in de Nationale Studenten Enquête 2022) en een significante groei in aantal aangemelde studenten, is duidelijk geworden dat veel aspecten (inhoud en proces) van de curriculumherziening worden gewaardeerd door studenten, docenten, gremia en het managementteam. Ook de verbeterpunten leveren nieuwe inzichten op die we graag delen.
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
30