‘Over grenzen heen’ – een leertraject met VR voor artsen met een migratie-achtergrond

Informatie
Auteurs
E.M.C. Rasenberg
F.C.M. van Hoek
J.N. Boeije
P.J.M. van Gurp
Organisatie
Radboudumc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Artsen met een migratieachtergrond (AMA’s), die hier starten in de master, hebben moeite met participeren in het Nederlandse gezondheidszorgsysteem. Aanpassingsproblematiek tijdens coschappen zien we terug in studieresultaten en mentorgesprekken. Het Radboudumc is daarom een nieuw traject gaan ontwikkelen om AMA’s beter te begeleiden, met als doel leren te reflecteren en in gesprek gaan met elkaar, nadenken over Nederlandse gebruiken, manier van communiceren en organisatie van zorg.

Met een nieuw ontwikkelde VR toepassing dompelen wij een groepje AMA’s onder in een levensechte praktijksituatie met een patiënt. Hierbij is aandacht voor thema’s als Nederlands beleid in de zorg, genderverschillen, religieuze uitingen en machtsverhoudingen. Tussen het bekijken van de scenes door delen de studenten hun persoonlijke indrukken in aanwezigheid van hun mentor, met elkaar en gaan ze in dialoog om te reflecteren op hun ervaring, het inzicht dat ze krijgen en wat ze zouden willen leren. Zo leren zij in wederkerigheid over Nederlandse gebruiken, stijl van communiceren en samenwerken in relatie tot gezondheidszorg. De meerwaarde van VR zit in het onderdompelen (als het ware aanwezig zijn) in de situatie en daarnaast het gezamenlijk meemaken van dezelfde situatie, wat in de praktijk niet voorkomt..

Doel:

In deze workshop gaan deelnemers van het NVMO-congres een deel van de sessie uit het traject ‘Over grenzen heen’ ervaren en gaan we samen in gesprek over de inzet en opbrengsten van VR bij groepsleren. Doel: In deze workshop:

Zie je hoe het Radboudumc inspringt op de aanpassingsproblematiek van buitenlandse artsen tijdens de co-schappen

Ervaar je zelf een (korte versie van) een groepssessie uit het traject ‘Over grenzen heen’, waarin je met een groep in dialoog gaat over de belevingswereld bij de vorming tot Nederlandse arts

Bekijk je met een VR-bril verschillende scenes rondom Nederlandse gebruiken, stijl van communiceren en samenwerken in relatie tot gezondheidszorg.

Leer je hoe je VR kunt inzetten bij groepsleren, waarbij scenes in VR worden afgewisseld met reflectie-gesprekken.

Doelgroep:

Docenten en opleiders.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

In deze workshop starten we met een korte introductie met de achtergrond en aanleiding van dit project. Ook worden de eerste opbrengsten en resultaten van de pilot gedeeld.

Vervolgens kunnen de deelnemers de VR-applicatie gaan bekijken en nemen we ze mee in een (verkorte) sessie zoals we die aan AMA’s geven. De deelnemers ervaren hoe je VR kunt inzetten bij groepsleren, waarbij scenes in VR worden afgewisseld met reflectie-gesprekken. Ook doen ze inspiratie op rondom hoe om te gaan met aanpassingsproblematiek van artsen met een migratie-achtergrond.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

20

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee