Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
De zorg wordt steeds complexer en verandert continu. Veel handelingen zijn niet in strakke protocols te vangen en samenwerken is daarom van primordiaalbelang.
Improvisatietheater is een benadering waarbij verschillende skills die nodig zijn voor goede samenwerking, apart kunnen worden getraind : actief luisteren, leiderschap, creativiteit, feedback en omgaan met emoties.
De oefeningen gebeuren in een niet-medische context, waardoor de emotionele veiligheid van de deelnemers groter is dan bij simulatie. We werken in een ontspannen sfeer waarin iedereen actief bijdraagt en falen mag.
Het is gebleken dat het incorporeren van improvisatietheater in het medisch curriculum leidt tot een groter zelfvertouwen en creativiteit. Bovendien verbeteren de communicatie skills van de studenten geneeskunde1. Vaardigheden die bijdragen tot de ontwikkeling van de meeste canmedsrollen worden geoefend zonder de ballast van de medische theoretische achtergrond 2 zoals een sporter ook spieroefeningen doet zonder zich bezig te houden met speltechniek.
In het bachelor en master programma bieden we studenten geneeskunde aan de Universiteit Antwerpen improvisatie-lessen aan.
Doel:
Ervaren van het effect van korte oefeningen uit het improvisatietheater om de volgende vaardigheden te ontikkelen die leiden tot betere samenwerking:
-Emoties hanteren
– Actief luisteren
– Creativiteit en flexibiliteit
– Elkaar helpen om succesvol te zijn
– Durven bijdragen
– Leiderschap en volgen
Doelgroep:
Communicatietrainers van alle studenten en medewerkers in de zorg, inclusief trainers van multidisciplinaire teams en administratieve medewerkers.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De onderwijsmethoden van deze workshop bestaat uit imrovisatie-speloefeningen per twee, individueel of in groep. Aan het einde van elke oefening zal het doel en de achtergrond als lesmethode worden besproken. We koppelen dit terug naar de klinische praktijk en denken na over de bruikbaarheid binnen bestaande onderwijscurricula.
Referenties (max 2.):
1 Phelps M, White C, Xiang L, et al. Improvisation as a Teaching Tool for Improving Oral Communication Skills in Premedical and Pre-Biomedical Graduate Students. J Med Educ Curric Dev 2021; 8: 23821205211006411
2 Gao L, Peranson J, Nyhof-Young J, et al. The role of “improv” in health professional learning: A scoping review. Med Teach 2019; 41: 561-8
Max aantal deelnemers :
30