Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Effectieve interprofessionele samenwerking is van groot belang voor de kwaliteit van de zorg. Echter, leren om interprofessioneel samen te werken is niet vanzelfsprekend. Veel medische opleidingen hebben reeds vormen van interprofessioneel onderwijs geïmplementeerd. Vaak zijn deze onderwijsvormen onderdeel van de preklinische fase. Er kan beargumenteerd worden dat aandacht besteden aan interprofessioneel samenwerken effectiever is tijdens de klinische fase omdat het belang ervan meer tot leven komt en studenten een beter beeld krijgen van wat het betekent om als arts onderdeel te zijn van een zorgteam. Aandacht voor interprofessioneel samenwerken tijdens de coschappen is nog lang niet altijd vanzelfsprekend of formeel geïmplementeerd. Daarnaast wordt vaak over het hoofd gezien dat het hele zorgteam een voorname rol kan spelen in het leren van studenten hoe interprofessioneel samen te werken. De vraag blijft echter: hoe kunnen we dit perspectief effectief implementeren in de coschappen en wat is hiervoor nodig?
Doel:
Tijdens deze Ronde Tafel Sessie willen we ervaringen en ideeën uitwisselen met zorgprofessionals, studenten, onderwijskundigen en onderzoekers over manieren waarop leren en begeleiden op de klinische werkplek ook interprofessioneel kan worden vormgegeven. We willen gezamenlijk nadenken over wijzen waarop we de barrières, die ervoor zorgen dat deze manier van leren en begeleiden nog weinig voet aan de grond heeft gekregen, zouden kunnen slechten. Aan het einde van de sessie hebben we gezamenlijk ideeën gevormd over hoe we interprofessioneel leren en begeleiden kunnen stimuleren binnen de eigen stage setting.
Doelgroep:
Zorgprofessionals, studenten, onderwijskundigen en onderzoekers die zich bezighouden met leren op de werkplek.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte voorstelronde inventarisatie van een succeservaring en een vraag (per persoon), zullen de moderatoren een toelichting geven op het belang van het meer aandacht hebben voor interprofessionele opleiden en relevante theorie rondom werkplekleren in de coschappen.
Vervolgens wordt aan de hand van casuïstiek op de werkplek, rollen binnen het zorgteam en de eindtermen van de coschappen en de opleidingsprofielen voor de VS, PA en HBO-verpleegkundige, gebrainstormd in kleine groepen over mogelijke manieren waarop het zorgteam op betekenisvolle wijze betrokken kan worden bij het opleiden van coassistenten.
Ook zullen we brainstormen over barrières en hoe deze aangepakt kunnen worden.
De sessie eindigt met een samenvatting van de gezamenlijk gegenereerde praktische tips voor het actief en betekenisvol betrekken van het zorgteam in de opleiding van coassistenten.
Referenties (max 2.):
Stalmeijer,R.E., & Varpio, L.(2021).The wolf you feed: challenging intraprofessional workplace‐based education norms. Medical Education, 55(8), 894-902.
van Duin, T.S., de Carvalho Filho, M.A., Pype, P.F., Borgmann, S. Olovsson, M.H., Jaarsma, A.D.C., & Versluis, M. A. (2022). Junior doctors’ experiences with interprofessional collaboration:
wandering the landscape. Medical Education, 56(4), 418-431.
Max aantal deelnemers :
30