Inclusief schrijven in medisch onderwijsonderzoek

Informatie
Auteurs
J.W. Grijpma
M.C. Mak-Van der Vossen
N.M. van Moppes
S.K.K. Ramdas
U.I. Isik
Organisatie
Amsterdam UMC loc. AMC
Amsterdam UMC loc. VUmc
UMC Utrecht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

diversiteit;
onderwijsonderzoek;
academisch schrijven

Doel:

Aan het eind van deze sessie

Zijn de deelnemers zich meer bewust van het belang van inclusief taalgebruik

Hebben deelnemers gezien welke mogelijkheden en valkuilen er zijn voor inclusief schrijven

Hebben deelnemers geoefend met het analyseren van voorbeeldteksten op inclusief taalgebruik

Doelgroep:

Alle onderzoekers, docenten, studenten, onderwijsontwikkelaars en beleidsmakers die wel eens abstracts of manuscripten schrijven zijn welkom om aan deze workshop deel te nemen.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Aandacht voor diversiteit en inclusie is van groot belang in het medisch onderwijs. Dat geldt ook voor de schriftelijke uitingen in onderwijsonderzoek.(1) Tijdschriften geven steeds vaker in de richtlijnen voor auteurs aan dat het taalgebruik in manuscripten inclusief moet zijn. Wat houdt inclusief schrijven eigenlijk in? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we in onderwijsonderzoek recht doen aan diversiteit en ervoor zorgen dat ons taalgebruik inclusief is? In deze workshop gaan we oefenen met inclusief taalgebruik. Deelnemers aan deze workshop zullen zich meer bewust worden van de noodzaak om inclusief te schrijven, en zullen leren op welke manier zij dat kunnen doen.

Deze workshop is ontworpen met gebruik van het ‘VU Mixed Classroom Educational Model’.(2) Dit ontwerpmodel maakt gebruik van verschillen om de leerervaring voor alle deelnemers te verhogen. Het model kent 3 fases: Fase 1 ‘Sensitizing’, Fase 2 ‘Engaging’, en Fase 3 ‘Optimizing ‘. Na een introductie, kennismaking en inventarisatie van de leerbehoeften, gaan de deelnemers uiteen in kleine groepen om eigen ervaringen uit onderwijsonderzoek te inventariseren en te delen. Daarna wordt informatie gegeven over uitgangspunten voor inclusief taalgebruik en de praktische uitwerking daarvan. Vervolgens vormen we weer kleine groepen waarin de deelnemers tekstvoorbeelden analyseren, en samen bespreken hoe ze deze teksten meer inclusief zouden kunnen maken. In een afsluitende plenaire bespreking worden gezamenlijk leerpunten benoemd, en mogelijk generieke criteria voor inclusief schrijven vastgesteld.

Referenties (max 2.):

American Psychological Association. (2021). Inclusive language guidelines.

https://www.apa.org/about/apa/equity-diversity-inclusion/language-guidelines.pdf

Ramdas et al. (2019). The VU Mixed Classroom Educational Model.

https://assets.vu.nl/d8b6f1f5-816c-005b-1dc1-e363dd7ce9a5/d7847606-cfa2-482b-8cde-c6e7b1bb7e49/Mixed_Classroom_booklet_tcm270-935874.pdf

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee