Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Reflectie is belangrijk voor het opleiden van professionals en competente artsen, maar de vraag is: hoe ziet reflectie er in de praktijk eigenlijk uit? We kennen allemaal wel de mooie leermodellen zoals die van Kolb waarbinnen reflectie plaatsvindt, maar op de werkvloer en in reflectiegesprekken ziet het reflecteren er soms heel wat minder gestructureerd en netjes uit. Op basis van ons onderzoek naar ‘reflectie in gesprekken’ bij de huisartsgeneeskundeopleiding, helpen we deelnemers in deze workshop om reflectie verder concreet en waardevol te maken voor hun eigen werk of opleiding.
Doel:
In deze workshop laten we deelnemers o.a. met behulp van gespreksopnames van echte reflectiegesprekken uit de opleiding huisartsgeneeskunde ervaren wat voor verschillende manieren er zijn om te reflecteren tijdens gesprekken. Verder bieden we m.b.v. oefeningen en discussie de deelnemers handvatten voor het ‘doen’ van reflectie, en stimuleren wij een dialoog tussen de deelnemers over hoe zij deze ervaringen kunnen inpassen in hun eigen werkpraktijk.
Doelgroep:
Iedereen die geïnteresseerd is in reflectie op de werkvloer of reflectie-onderwijs.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Deelnemers krijgen handvatten aangereikt w.b. het ‘doen’ van reflectie en verschillende reflectiestrategieën. Wij hopen verder te bespreken dat reflectie geen one-size-fits-all is, maar dat er een verscheidenheid bestaat aan hoe professionals en professionals in opleiding met elkaar in een reflectief gesprek kunnen treden.
Referenties (max 2.):
Schaepkens SPC, Veen M, de la Croix A. Is reflection like soap? a critical narrative umbrella review of approaches to reflection in medical education research. Advances in Health Sciences Education. 2021.
Max aantal deelnemers :
Geen