De implementatie van programmatisch toetsen in drie verschillende opleidingen: uitdagingen, kansen en ervaringen

Informatie
Auteurs
C.M. Westermann
G.J. Bok
L.H. de Jong
R.A. van Gestel
T. van Haeften
Organisatie
Faculteit Diergeneeskunde
Universiteit Utrecht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Steeds meer opleidingen binnen de gezondheidszorg overwegen programmatisch toetsen, zijn bezig met implementatie of hebben het al geïmplementeerd. Bij de vertaling van theorie naar praktijk wordt men geconfronteerd met allerlei uitdagingen met betrekking tot ontwerp en daadwerkelijke implementatie.

De bachelors “Zorg, Gezondheid en Samenleving (ZGS)”, en “Diergeneeskunde” en de ‘Master Diergeneeskunde’ van de Universiteit Utrecht bevinden zich ieder in een andere fase van de implementatie van programmatisch toetsen.

Bij de Master Diergeneeskunde is er veel ervaring, maar blijft het een uitdaging om clinici afdoende (narratieve) feedback te laten geven, om feedback te scheiden van beoordelingen en om docenten op één lijn te krijgen in de methode van beoordeling. Invoering van een nieuw curriculum gaf kans tot verbetering.

De Bachelor ZGS is een nieuwe opleiding, waardoor het gemakkelijker was om programmatisch toetsen te introduceren. Uitdagingen hier zijn het trainen van docenten en studenten in programmatisch toetsen en het ontwikkelen van werkbare tools zoals feedbackformulieren en het digitale portfolio.

Bij de Bachelor Diergeneeskunde is de aanvang met programmatisch toetsen een jaar uitgesteld, omdat we deze samen willen laten vallen met de invoering van veterinaire voortgangstoetsing en om docenten voorzichtig voor te bereiden op een nieuwe beoordelingssystematiek.

Doel:

Tijdens deze rondetafelsessie gaan we met elkaar in gesprek om valkuilen te identificeren en oplossingen/kansen te leren (her)kennen. Als input voor dit gesprek zullen de moderatoren hun ervaringen delen.

Doelgroep:

Ieder die van programmatisch toetsen droomt, denkt het te gaan gebruiken in de opleiding, het al gebruikt of er helemaal niets in ziet.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

De ronde tafel sessie bestaat uit 5 onderdelen van een kwartier.

Inleiding: de

drie onderwijsdirecteuren geven kort input over hun ervaring met programmatisch toetsen.

Onderzoek: enkele praktische highlights uit recent onderzoek over programmatisch toetsen worden gepresenteerd en ervaringen van de deelnemers worden gedeeld.Problemen en beren op de weg in de klinieksituatie: is alles op te lossen? 3-5 uitdagingen worden gepresenteerd en samen met de deelnemers wordt naar verschillende standpunten en oplossingsrichtingen gezocht.Programmatisch toetsen in een niet-klinische omgeving, hoe dan? Interactieve discussie over nut en noodzaak van programmatisch toetsen buiten de klinische coschappen om.Wrap-up: Samenvatting van nieuwe inzichten en opbrengsten en plan voor vervolgdiscussies in een wellicht op te richten (inter)nationale special interest group (SIG) programmatisch toetsen.

De deelnemers hebben na de rondetafelsessie wetenschappelijke en praktische achtergrondkennis, hebben geleerd van elkaars ervaringen en oplossingen in en buiten coschap situaties en kunnen en hebben nieuwe connecties in de SIG.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee