Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Na een brede inventarisatie van de huidige stand van zaken en de betekenis en waarde die NVMO-leden toekennen aan Academische Vrijheid binnen het medisch onderwijs is het tijd om de daad bij het woord te voegen. Een volgende stap is om stimulerend gedrag te formuleren om de Academische Vrijheid binnen de NVMO te bevorderen. Richting geven aan wat stimulerend gedrag kan zijn, zal bijdragen aan het verspreiden van kennis over en begrip voor Academische Vrijheid in het gehele medisch-onderwijsdomein in Nederland. Tijdens de workshop gaan we met de deelnemers in gesprek over de uitkomst van een onderzoek onder leden van de NVMO, waarbij getoetst is wat stimulerend gedrag kan zijn en in hoeverre hier aandacht aan wordt gegeven. De sessie is bedoeld om de processtap te maken van op-draagvlak-gebaseerd-stimulerende-gedragingen op papier naar gedrag dat kan worden geïmplementeerd door de leden.
Doel:
De deelnemers kunnen stimulerend gedrag voor academische vrijheid verwoordenDe deelnemers kunnen zich kritisch uitlaten over de geformuleerde gedragingen en komen met verbetersuggestiesDe deelnemers kunnen stimulerend gedrag toepassen op en in de eigen praktijk
Doelgroep:
Onderzoekers, docenten, hoogleraren en supervisoren, aios en studenten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na welkom, een korte kennismaking en een bewustwordingsoefening, delen we met de deelnemers de resultaten van het onderzoek, dat recent is uitgevoerd onder de leden van de vereniging. Aan de hand van stappen van cultuurverandering, gaan we in kleine groepen en plenair in gesprek over wat ons als NVMO te doen staat op gebied van Academisch Vrijheid
De leden van de werkgroep AV nemen de opbrengt van de verkenning mee in de volgende stap van de cultuurverandering naar bevorderen van Academisch Vrijheid binnen NVMO.
Referenties (max 2.):
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/2048-416X.2022.12007.x
Max aantal deelnemers :
36-48