What’s next? Hoe “Een Leven Lang leren” een belangrijke en zichtbare schakel binnen het opleidingscontinuüm kan worden

Informatie
Auteurs
C. Sehlbach
D. van der Winden
E. De Groot
I.A. Pool
Organisatie
Amsterdam UMC loc. AMC
Isala klinieken
UMC Utrecht
Universiteit Maastricht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Leven lang leren binnen het opleidingscontinuüm

Doel:

Exploreren welke thema’s vertegenwoordigers van verschillende disciplines binnen de NVMO binnen het veld “een leven lang leren” belangrijk vinden. Dit vormt tevens input voor de agenda van de nieuwe NVMO-werkgroep rond dit thema.

Doelgroep:

Docenten, professionals in de gezondheidszorg, managers, medewerkers bij beroepsorganisaties, en onderzoekers.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

We leiden professionals op binnen een opleidingscontinuüm. Voor het leren na de formele opleiding, een leven lang blijven leren, samen en op de werkvloer, is echter weinig aandacht. Zowel in onderzoek, als in het faciliteren ervan. Waarom is aandacht voor een leven lang leren nodig? (1) Omdat de omgeving verandert (met bijvoorbeeld steeds meer samenwerking met andere professies en opkomst van nieuwe professionele rollen) en dus steeds meer noodzaak om mee te veranderen en te leren tijdens een loopbaan; (2) Omdat de wensen en behoeften voor loopbaanontwikkeling veranderen gedurende een loopbaan (3) Omdat niet alle nieuwe kennis en vaardigheden in een curriculum passen en daarom juist ook ingezet moet worden op leren na afloop van de opleiding (4) Omdat een ‘leven lang leren’ een bron van motivatie kan zijn, maar nu nog vaak als ‘noodzakelijk kwaad’ lijkt te worden gezien.

De fase van een ‘leven lang leren’ is de langste fase van het opleidingscontinuüm, met de meest directe impact op patiëntenzorg. Tijdens deze ronde tafel gaan we in discussie over het belang van leven lang leren, onderzoek ernaar, en de spanningsvelden die zich voordoen. Denk hierbij aan: (1) Spanningsveld tussen formeel, non-formeel en informeel leren; (2) Spanningsveld tussen zelf-gereguleerde, ongestructureerde, niet vastgelegde vormen van leren en wensen rond kwaliteitszorg met zicht op behoud van competenties; (3) Spanningsveld tussen verplichte ‘nascholing’ en zelf kiezen op welke gebieden je wilt bijblijven. De wensen en ideeën, opgehaald tijdens deze ronde tafel, leveren input voor een agenda van een nieuwe NVMO-werkgroep rond dit thema. De organisatoren, die zelf een breed palet aan kennis rond dit thema bestrijken, hebben recent van het NVMO bestuur fiat gekregen voor de oprichting van deze NVMO-werkgroep.

Tijdens deze ronde tafel sessie zullen we het hebben over het thema ‘leven lang leren’ en over de genoemde spanningsvelden. Na een kennismaking starten we met een theoretisch kader, waarin wordt ingegaan op de begrippen leven lang leren, CPD en CME. Daarna volgt een aantal voorbeelden van onderzoek hiernaar. Aanwezigen wisselen kennis en ervaringen uit over praktijkvoorbeelden en ideeën voor onderzoek. Tot slot discussiëren we over activiteiten die de nieuwe NVMO-werkgroep zou kunnen oppakken.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

25

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee