Intervisiebijeenkomsten voor zorgprofessionals in opleiding: Samen leren wat werkt op persoonlijk en professioneel vlak

Informatie
Auteurs
K. Kant
R. E. Stalmeijer
R. Heuvel
V.P.M. Eertwegh van den
Organisatie
MUMC+
Universiteit Maastricht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Steeds meer (vervolg)opleidingen in de gezondheidszorg implementeren intervisie als structureel onderwijsonderdeel om zorgprofessionals beter te ondersteunen in hun ontwikkeling tot veerkrachtige, samen-lerende professionals van de toekomstige gezondheidszorg.

Zo implementeerde de Universiteit Maastricht in 2018 intervisie tijdens de coschappen en ook binnen het Maastricht Universitair Medisch centrum werd in 2018 intervisie voor a(n)ios geïntroduceerd. Vaste groepjes van maximaal 8 studenten of maximaal 10 a(n)ios bespreken en reflecteren onder begeleiding van hun vaste coach ervaringen uit de praktijk waar ze anders mee om willen leren gaan. Het doel van de bijeenkomsten is om ervaringen vanuit het praktijkleren te transformeren naar betekenisvolle leerervaringen om zo letterlijk samen te leren en bij te dragen aan betere coping strategieën en meer veerkrachtigheid.

Ervaringen en recent onderzoek binnen de Master Geneeskunde van de Universiteit Maastricht en het Maastricht Universitair Medisch Centrum laten zien dat het succesvol implementeren en consolideren van intervisie als onderdeel van de opleiding niet vanzelfsprekend is en afhankelijk is van diverse factoren zoals de kwaliteit van de coach of de juiste mate van structuur.

Om tot succesvolle implementatie van intervisie te komen voor zowel basisopleidingen als vervolgopleidingen, willen we middels deze Ronde tafel hierover met elkaar in gesprek gaan. Daarnaast willen we ook gezamenlijk verkennen hoe we de effecten van intervisie in kaart kunnen brengen, omdat er nog weinig inzicht is in de korte- en langetermijneffecten van intervisie.

Doel:

Middels deze Ronde tafel willen wij met de deelnemers ervaringen uitwisselen en samen brainstormen over wat de weg naar succesvolle implementatie en consolidatie van intervisie vraagt. Daarnaast willen we gezamenlijk verkennen hoe we de effecten van intervisie in kaart kunnen brengen en wat hiervoor nodig is.

Doelgroep:

Docenten, Onderwijsmakers, eenieder betrokken bij interdisciplinair onderwijs rondom persoonlijke ontwikkeling en welzijn.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Inleiding en interactieve korte kennismaking deelnemers.

Inventarisatie vragen en verwachtingen deelnemers.

Korte toelichting van kernresultaten uit recent onderzoek naar effectiviteit van intervisie onder coschapstudenten van Maastricht University en onder a(n)ios van het MUMC+.

Ronde tafel discussie deel 1: Bevorderende en belemmerende factoren

Welke factoren bevorderen het slagen van intervisie?

Welke factoren werken belemmerend bij het invoeren en uitvoeren van intervisie? Hoe verschillen deze factoren?

Ronde tafel Discussie deel 2: Uitkomstmaten van intervisie

Hoe kunnen we de effecten van intervisie in kaart brengen en wat is hier voor

nodig?
6. Afsluiting en take home messages.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

50

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee