Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Consultmodellen zijn sinds lange tijd in gebruik, zowel in het onderwijs als in de praktijk. Er bestaan veel verschillende modellen waarbij sommige zich richten op een volledig consult, zoals bijvoorbeeld het Calgary Cambridge Model. Andere modellen zijn meer gericht op een specifiek (deel van) een consult, zoals modellen voor gemeenschappelijke besluitvorming, communicatie met mensen met lage gezondheidsvaardigheden of motiverende gespreksvoering. De vraag is hoe we ons tot deze modellen verhouden. Wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik ervan en welke ideeën leven er over het gebruik van deze modellen in de toekomst.
Doel:
Kritisch reflecteren op de waarde van consultmodellen in communicatieonderwijs en komen tot aanbevelingen voor het gebruik van consultmodellen in dit onderwijs.
Doelgroep:
Iedereen die betrokken is bij communicatieonderwijs bij paramedische en medische (vervolg)opleidingen.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte introductie gaan we aan de hand van een Lagerhuisdebat met elkaar in discussie om dilemma’s bij het gebruik van consultmodellen tijdens het communicatie onderwijs te identificeren.
De belangrijkste dilemma’s worden gekozen en in subgroepen wordt per dilemma besproken wat aanbevelingen zijn voor het gebruik van deze consultmodellen in de toekomst.
De opbrengst is bewustwording van dilemma’s bij het gebruik van consultmodellen in het communicatie onderwijs en ideeen over hoe consultmodellen in de toekomst gebruikt zouden kunnen worden.
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
30 deelnemers