Samenvatting
Inleiding
Het gebruik van Engels als voertaal in drie blokken in het vierde studiejaar van de Maastrichtse opleiding geneeskunde heeft enerzijds tot doel eigen studenten de mogelijkheid te bieden medisch Engels te oefenen en anderzijds deelname van buitenlandse studenten aan het onderwijsprogramma mogelijk te maken.
Methode:
Vanaf de invoering van de Engelstalige blokken is systematisch geëvalueerd hoe de studenten dit ervaren. Gegevens uit de programmaevaluatie en een aantal aanvullende vragen met betrekking tot het derde Engelstalige blok zijn geanalyseerd.
Resultaten:
Het blijkt dat een ruime meerderheid van de studenten aangeeft in de onderwijsgroep Engels te spreken. Dit percentage neemt af in de loop van de drie blokken. Er wordt vaker Engels gesproken als er een buitenlandse student in de onderwijsgroep zit. Het merendeel van de studenten is van mening dat de tutoren het Engels in voldoende mate beheersen. Verder is 70% van de studenten voorstander van Engelstalig onderwijs. De helft van de studenten vindt dat dit de discussies in de onderwijsgroep negatief beïnvloedt. Als er een keuzemogelijkheid zou zijn in het derde blok, kiest ongeveer 40% voor een Engelstalige onderwijsgroep in dit blok.
Discussie
De meerderheid van de studenten is voorstander van het oefenen van Engels. Twee blokken wordt door de meerderheid genoeg gevonden. Inmiddels kunnen de studenten in het derde blok kiezen voor Engels- of Nederlandstalig onderwijs. De aanwezigheid van een buitenlandse student heeft invloed op het Engels spreken. Bij de indeling in onderwijsgroepen moet daar dus rekening mee gehouden worden. (Dijcks R, Dolmans DHJM, Glatz JFC. Het gebruik van Engels als voertaal in het medisch onderwijs. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2001;20(4): 134–139.)