Samenvatting
Inleiding
Om het praktische deel van de opleiding tot huisarts in Vlaanderen beter te structureren werd door het Interuniversitair Centrum voor Huisartsenopleiding een lijst met eindtermen van medische problemen in de huisartsopleiding opgesteld.
Methode:
Met een schriftelijke enquête wordt in deze studie nagegaan wat de onderwijskundige waarde is van deze lijst.
Resultaten:
Het onderzoek toont aan dat de lijst als opleidingsinstrument niet optimaal functioneert.
Discussie
Om het gebruik van de lijst te verbeteren wordt een aantal aanbevelingen gedaan:het doel nauwkeuriger toelichten, de gebruiksvriendelijkheid verhogen, er meer bekendheid aan geven, systematisch gebruiken in de opleidingsgesprekken en de lijst op een meer expliciete manier met het eindexamen verbinden. (Michels J, Derese A, Remmen R, Leroy D. Onvoldoende gebruik in de huisartsopleiding van de lijst met eindtermen van medische problemen. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2001;20(2):70-75.)