Het beoordelen van professioneel gedrag bij studenten en artsen

Informatie
Auteurs
H. F. P. Hillen
J. G. E. Smeets
M. van Santen-Hoeufft
S. J. van Luijk
Soort article
Overzichtsartikel
Verscheen in

Samenvatting

In binnen- en buitenland staat professioneel gedrag van studenten en artsen in toenemende mate in de belangstelling. Een van de redenen hiervoor is dat studenten en arts-assistenten soms vastlopen op een laat tijdstip in de opleiding, wat het bieden van begeleiding bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt. Daarnaast is er een toenemend aantal klachten tegen medische beroepsbeoefenaars, met name op het communicatieve vlak. De indruk bestaat dat de afgelopen jaren binnen medische curricula en opleidingen mogelijk te veel nadruk gelegd is op het meten van alleen kennis en vaardigheden. Hierdoor blijven enkele andere belangrijke facetten van de beroepsuitoefening, met name aspecten van professioneel gedrag, onderbelicht. Dit artikel gaat in op de betekenis en de inhoud van professioneel gedrag. Ook aandachtspunten bij de beoordeling van professioneel gedrag komen uitvoerig aan bod. Er wordt een pleidooi gehouden voor expliciete aandacht voor professioneel gedrag in het opleidingstraject van student naar professional.

Summary

The aim of the practitioner to put patients first has important consequences for medical education. Knowledge and medical technical skills do not suffice to meet the needs of society and the standards of the profession. Attention should also be focussed on how professionals deal with work and others, and reflect on their own performance. The profession should place more emphasis on these aspects of the professional behaviour of students, residents, and staff. This means that professional behaviour should be incorporated in medical training programmes and assessed. This should be programmed from the earliest possible phase of the training programme to enable timely detection of problems and intervention. Feedback and, if needed, guidance should be given to students about their progress in professional behaviour. This should be done within a framework of regular meetings concerning individual performance. It takes time to implement such an assessment system. However, the importance of professional behaviour being inversely proportionate to the attention it is currently receiving in medical education, the time for change is now.

 

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee