Na maanden van twijfel, wikken en wegen, sparren en nog een keer nadenken, hebben de huidige voorzitters samen met het NVMO bestuur besloten dat de NVMO werkgroep Docentprofessionalisering ophoudt te bestaan. Tijdens het congres nemen we afscheid van elkaar…
De werkgroep Docentprofessionalisering (DP) is zo’n 20 jaar geleden opgericht door de medewerkers in de UMC’s en bij Diergeneeskunde die zich bezighielden met het opzetten, inrichten en uitvoeren van trajecten voor de dan nog redelijk nieuwe onderwijskwalificaties BKO en SKO. Een kleine maar hechte groep wisselde uit over de stand van zaken en ervaringen met het implementeren ervan en daar is zelfs een publicatie uit voortgekomen (Molenaar, 2015). We vonden elkaar rond vraagstukken als hoeveel scholing moet een docent hiervoor hebben, en hoeveel ervaring en wat moet er eigenlijk in een portfolio? We hebben met elkaar veel geleerd en elkaar vooral geïnspireerd.
Inmiddels is in alle UMC’s, bij Diergeneeskunde, bij ACTA en op diverse andere plekken het werken met onderwijskwalificaties een vanzelfsprekendheid en heeft iedereen zijn processen op orde. Er is zelfs een doorontwikkeling binnen sommige instelling naar een Klinische Onderwijskwalificatie (KKO) die gericht is op opleiden op de klinische werkplek. Ook daar hebben we elkaar gevoed met ideeën en inzichten.
Docentprofessionalisering is natuurlijk breder dan alleen onderwijskwalificaties. Denk ook aan Teach-the-Teacher-trajecten voor medisch specialisten, continue professionele ontwikkeling van docenten en zelfs het opleiden van studenten als docenten (STUKO). Reden genoeg om een paar jaar geleden de werkgroep open te stellen voor een bredere groep die zich met deze thema’s bezig houdt.
Maar een veelheid aan (interessante) thema’s, leidt ook tot meer versnippering. De spaarzame beschikbare tijd maakt dat mensen keuzes moeten maken en kiezen voor dat wat jouw werk direct raakt, een hele logische is. Dus ervaren we een afnemende betrokkenheid en verlies van een gezamenlijk draagvlak… hoe hard een ieder ook probeert en hoe belangrijk we het overkoepelende thema van Docentprofessionalisering ook vinden!
We zijn tot de conclusie gekomen dat de werkgroep DP op dit moment en in deze vorm geen bestaansrecht meer heeft. We heffen daarom tijdens het NVMO congres, bij de lunch op donderdag 15 mei, formeel de werkgroep op. Iedereen die gezamenlijk stil wil staan bij alle activiteiten van de werkgroep van de afgelopen 20 jaar nodigen we van harte uit om dit met ons en elkaar te delen.
De huidige voorzitters kijken, net als de voorgaande, terug op een leuke, nuttige, maar ook uitdagende periode en we hopen jullie als individuen nog regelmatig tegen te komen en te spreken over dit onderwerp dat na aan ons hart ligt. Wellicht treffen we elkaar bij andere werkgroepen… misschien wel die van Leven Lang Ontwikkelen…
Het ga jullie goed!
Akkelien Bergsma en Lisette van Bruggen
Molenaar WM, Zanting A. Experiences with the implementation of a national teaching qualification in university medical centres and veterinary medicine in the Netherlands. Persp. Med. Educ. 2015. 4, 43-46. https://doi.org/10.1007/s40037-015-0159-y