Samenvatting
Richtlijnen, mits op de juiste wijze toegepast, kunnen een waardevolle rol vervullen in het bijdragen aan de kwaliteit van het medisch onderwijs. Binnen het In VIVO-project worden richtlijnen ontwikkeld om het leren en toetsen op de werkplek te ondersteunen en de gebruikers ervan de mogelijkheid te geven deze richtlijnen naar hun eigen context te vertalen. De richtlijnen betreffen uiteenlopende aspecten van de medische vervolgopleidingen en in het bijzonder die aspecten die volgens de nieuwe regelgeving verplicht zijn, maar waarvoor nog niet veel aanwijzingen voor de uitvoering beschikbaar zijn.
Een richtlijn ontwerpen is lastig. De ervaring leert dat een stapsgewijze aanpak nuttig is. Deze stappen zijn achtereenvolgens; 1) maken van een inhoudsopgave, 2) afbakenen van het onderwerp, 3) verrichten van een literatuurstudie, 4) definiëren van gebruikte begrippen, 5) bespreken van de achtergronden, 6) opnieuw beoordelen van de indeling van de richtlijn en 7) een kritische beoordeling door externe deskundigen.
Een richtlijn die klaar is wordt beoordeeld door een NVMO-reviewcommissie. In dit artikel wordt ingegaan op de criteria die deze commissie van plan is te hanteren. Cate ThJ ten, Horsman M, Luijk SJ van, Scheele F. Richtlijnen voor het onderwijs in de medische vervolgopleidingen: waarom en hoe? Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2008;27(6):272-278.)
Summary
should not inhibit the creativity of programme directors and supervisors. The Dutch “In VIVO” project guides the frontrunners of the modernisation of postgraduate medical training in Obstetrics/Gynaecology and Paediatrics. It has issued several ‘guidelines of good educational practice’, covering a wide range and addressing educational measurement instruments as well as topics of educational practice and quality appraisal. The aim is to enhance the quality of workplace-based learning and assessment. In this article eight steps to guide the writing of guidelines are discussed: (1) create a table of contents, covering all questions that might be raised about the topic; (2) define the scope of the topic; (3) carry out a systematic literature search, (4) define all relevant concepts related to the topic; (5) discuss backgrounds and context; (6) review the structure of the guideline and split it into a 2-4 page guideline and backgrounds, as extensive as necessary; (7) have experts critically review the guidelines; (8) write recommendations.
The procedure and criteria to be used by an NVMO review committee in appraising educational guidelines are discussed. (Cate ThJ ten, Horsman MA, Luijk SJ van, Scheele F. Guidelines for postgraduate medical training: why and how? Dutch Journal of Medical Education 2008;27(6):272-278.)