Het opleidingsfonds: verdeling van kwantiteit of kwaliteit?

Informatie
Auteurs
H. J. L. Brackel
Soort article
Beschouwing
Verscheen in

Samenvatting

Sinds 2007 worden de zorgopleidingen bekostigd uit een systeem buiten de zorgbudgetten om: het Opleidingsfonds. Na twee jaar blijken er veel structurele problemen, voor zowel artsen in opleiding tot specialist (aios) en instellingen als op specialisme-niveau, en dit alles met negatieve gevolgen voor de kwaliteit van de opleiding. Dit betoog zet de problemen op een rij om aan te tonen dat het Opleidingsfonds in de huidige vorm de kwaliteit van de opleiding niet ten goede komt. (Brackel HJL. Het Opleidingsfonds: verdeling van kwantiteit of kwaliteit? Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2008;27(6):313-315.)

Summary

Since 2007 the ‘Education Fund’ has provided funding for postgraduate specialist training which was separate from the hospital service budgets. However, after two years trainees, institutions and specialties are facing many structural problems which impact negatively on the quality of postgraduate training. This article outlines the problems in order to demonstrate that in its current form the ‘Education Fund’ offers no benefits to the quality of education and training. (Brackel HJL. The ‘Education Fund’: distribution of quantity or quality? Dutch Journal of Medical Education 2008;27(6):313-315.)

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee