Samenvatting
Inleiding
De Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) is een bewijs van didactische bekwaamheid voor universitaire docenten. Binnen het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) rees de vraag naar een soortgelijke kwalificatie voor studenten. Er werden twee moeilijkheden voorzien: de (on)mogelijkheid voor studenten om didactische scholingsactiviteiten naast hun curriculum in te roosteren en het opdoen van onderwijservaring.
Opzet
Er werd een opleidingstraject (BKO-S) ontwikkeld voor studenten geneeskunde, tandheelkunde en bewegingswetenschappen met gelijke eindtermen als het BKO-traject voor docenten. Om aan het roosterprobleem tegemoet te komen werd het traject gespreid over vier jaar en werd een deel van de trainingen ondergebracht in Summer Schools. Door BKO-studenten reguliere onderwijsfuncties te laten verzorgen werd aan de tweede moeilijkheid tegemoet gekomen. Omdat de omvang van de praktijkervaring van de gemiddelde student achter zal blijven bij die van de gemiddelde docent in het BKO-traject wordt aan studenten een BKO-S certificaat gegeven met daarbij een portfolio beoordelingsverslag waarin de onderwijservaring wordt gespecificeerd.
Resultaten
In 2008 en 2009 begonnen respectievelijk twaalf en zestien studenten aan het BKO-S traject. De deelname aan de ingeroosterde trainingen en de Summer Schools was hoog. Naast het vervullen van reguliere onderwijstaken bleken studenten zeer creatief in het vinden van mogelijkheden om onderwijservaring op te doen. Op de peildatum van 1 augustus 2011 hebben de eerste twee studenten het traject afgerond en zijn hun portfolio’s goedgekeurd. Studenten ontvangen het BKO-S certificaat met hun Masterdiploma.
Discussie/conclusie
Het is mogelijk gebleken studenten een extracurriculair didactisch scholingsprogramma te laten volgen dat vergelijkbaar is met het BKO-programma voor docenten. (Verbeek T, Pleijhuis RG, Kleef AJG van, Stegmann ME, Schultinge L, Sillius AW, Bos FM, Molenaar WM. Ervaringen met een Basiskwalificatie Onderwijs voor studenten (BKO-S). Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2011;30(6):272-282.)
Summary
Introduction
The Basic Teaching Qualification (‘BKO’) is considered proof of didactic competence for university teachers in the Netherlands. In University Medical Center Groningen, there were calls to offer a similar programme for students. Two difficulties were foreseen: the (im)possibility for students to schedule the didactic courses alongside their regular coursework and the acquisition of teaching experience.
Method
A special programme (BKO-S) was launched for students in medicine, dentistry and human movement sciences aimed at the same level as the teacher programme. The course scheduling problem was resolved by extending the programme to four years instead of two and by clustering some courses in summer schools. Facilitating teaching opportunities for the BKO students largely resolved the second difficulty. Nevertheless, the average student in the programme will have less teaching experience than the average teacher in the BKO programme. To express this, the students will receive a BKO-S certificate, accompanied by a portfolio assessment report specifying their teaching activities.
Results
Two cohorts of twelve and sixteen Bachelor students entered the programme in 2008 and 2009, respectively. Attendance at the courses and the summer schools was high. The students were very creative in finding teaching opportunities. Since 1 August 2011, two students have completed the programme and had their portfolios approved. They will receive the BKO-S certificate with their Master’s degree.
Discussion/conclusion
Adaptations of the teacher training programme have enabled medical students to successfully participate in a similar teacher training programme alongside the regular undergraduate programme. (Verbeek T, Pleijhuis RG, Van Kleef AJG, Stegmann ME, Schultinge L, Sillius AW, Bos FM, Molenaar WM. Experiences with a Basic Teaching Qualification for students (BKO-S). Netherlands Journal of Medical Education 2011;30(6):272-282.)