Samenvatting
De laatste decennia bestaat in het hoger onderwijs veel aandacht voor de inrichting van het onderwijsleerproces en de manier waarop competentie van studenten en beroepsbeoefenaren beoordeeld kan worden. Groeiende ontevredenheid over traditionele toetsmethoden heeft in beroepsopleidingen geleid tot de invoering van toetsen waarin de beroepspraktijk zo dicht mogelijk wordt benaderd (authentieke toetsen of performance-based assessment). Het besef dat toetsing een van de belangrijkste factoren is in de sturing van het leergedrag van studenten is in deze ontwikkeling een belangrijke factor. Op basis van onderzoek en ontwikkelingen in het medisch onderwijs is aan de Vroedvrouwenschool te Kerkrade een toets ontwikkeld om verloskundige competentie van studenten in de opleiding te kunnen meten en beoordelen. In dit artikel wordt een beschrijving gegeven van deze Verloskundige CompetentieToets (VCT) en van de eerste ervaringen en ontwikkelingen voor de toekomst.
Summary
Over the last few decades teaching and assessment of professional competence have received more and more attention in higher education. Increasing dissatisfaction with traditional assessment strategies has resulted in the introduction of assessment procedures that reflect actual professional performance (performance-based assessment). An important factor in the shift towards performance-based assessment is the awareness that student learning is primarily test driven. At the Kerkrade School of Midwifery a performance-based test was developed and implemented as part of the final examinations. This test was designed to assess student-midwives’ professional competence in an integrated manner. The present paper describes the development and implementation of and student and staff experiences with the Midwifery Competence Test (MCT).