Samenvatting
In 2005 is in het VU medisch centrum een nieuw curriculum geneeskunde volgens de bachelor/master structuur van start gegaan, genaamd ‘VUmc-compas: competent en met compassie’. Op 25 oktober 2008 vond de eerste bachelordiploma-uitreiking plaats aan 160 studenten. Bij deze uitreiking werd een nieuwe ceremonie geïntroduceerd naar Amerikaans model (‘the White Coat Ceremony’). Deze ceremonie heeft tot doel de aankomende arts bewust te maken van zijn professionele functioneren. Dit artikel presenteert de achtergronden, intenties en praktische implicaties van de VU-versie van de ‘witte jas ceremonie’ (WJC) in het curriculum geneeskunde als middel tot reflectie over professioneel gedrag. Evaluatie van de ceremonie onder studenten liet zien dat 94% van alle respondenten (22%) de WJC een waardevolle toevoeging vindt en deze zou aanbevelen aan andere faculteiten. (Asselbergs-Brüll NMM. De witte jas ceremonie VUmc-compas: een middel tot bewustwording van professionaliteit? Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2010(29)3:210–216.)
Summary
In 2005 the VU Medical Centre (VUmc) Amsterdam implemented a new medical curriculum according to the bachelormaster structure, called VUmc-compass: competent and compassionate. On October 25th 2008 the first 160 students received their bachelor’s degrees in a ceremony modelled on the US White Coat Ceremony. The purpose of this ceremony is to heighten junior doctors’ awareness of their role as professional. We describe the background and considerations that have led to the VUmc version of the white coat ceremony as a tool to promote reflection on professional behaviour. We also address some practical implications around the organisation of the ceremony. A first evaluation of the ceremony among 160 students (response 22%) shows that 94% of respondents think the ceremony has added value and would recommend it to other medical schools. (Asselbergs-Brüll NMM. VUmc compass 2008: a white coat ceremony to enhance awareness of professionalism? Netherlands Journal of Medical Education 2010(29)3:210–216.)