De geneeskundestudent & de patiënt-student: inductie van empathie

Informatie
Auteurs
E.M. van Fenema
M.J Gosselink
Soort article
Onderwijs in de praktijk
Verscheen in

Samenvatting

In het medisch onderwijs verdient de ontwikkeling van empathie en professioneel gedrag een prominente plaats. Het creëren van empathie voor mensen met een psychiatrische aandoening is een extra uitdaging. Veel medisch studenten hebben stigmatiserende vooroordelen over psychiatrische patiënten. Dit is zorgelijk, alleen al omdat ze later als arts allen te maken zullen krijgen met patiënten, maar ook eventueel met collegae, die psychiatrisch bekend zijn. Vooroordelen komen de arts-patiëntrelatie en medische zorg niet ten goede. Dit artikel schetst de mogelijke impact van het lijden aan een psychiatrische aandoening op een student; daaraan gekoppeld presenteren wij een onderwijsopzet met als doel de empathiekloof tussen aanstaande dokters en mensen met psychiatrische aandoeningen te verkleinen. (Gosselink MJ, Fenema EM van. De geneeskundestudent & de patiënt-student: inductie van empathie. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2011;30(1-2):22-27)

Summary

There is general consensus that the development of empathy and medical professionalism should have high priority in medical education. Teaching students how to empathise with patients with mental illness poses an extra challenge. Students have been shown to have attitudes towards mental illness that are characterised by prejudice and stigmatisation. This is worrisome, as in their future practice most students are likely to encounter not only patients but also colleagues with mental illness. Prejudice and stigmatisation may result in inadequate care. This article describes an educational session in which medical students are confronted with a student who talks about his mental illness. The aim of the session is to bridge the gap between medical students and patients with a mental illness. (Gosselink MJ, Fenema EM van. Medical students encounter a student with mental illness: promoting empathy. Netherlands Journal of Medical Education 2011;30(1-2):22-27)

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee