Communicatietraining in het nieuwe curriculum te Nijmegen: van vraagverheldering naar verkenning van het referentiekader

Informatie
Auteurs
E. M. van Weel-Baumgarten
K. P. M. van Spaendonck
Soort article
Onderwijs in de praktijk
Verscheen in

Samenvatting

In het nieuwe curriculum van de geneeskundeopleiding te Nijmegen wordt een nieuwe benadering toegepast bij het trainen van communicatievaardigheden. Vraagverheldering wordt eerst apart geoefend, waarna de andere onderdelen van het consult geleidelijk worden toegevoegd en geïntegreerd geoefend. De vraagverheldering is uitgebreid tot een verkenning van het referentiekader van de patiënt aan de hand van het biopsychosociale ziektemodel. Deze aanpak biedt structuur aan studenten, observatoren en docenten, maakt het studenten makkelijker de patiënt persoonlijke vragen te stellen en levert relevante informatie op. Na uitleg en zelfstudieopdrachten oefenen studenten onderling. Daarna oefenen zij met simulatiepatiënten en krijgen van hen persoonlijk feedback. Zowel studenten als docenten blijken zeer tevreden te zijn over deze aanpak. Het is de bedoeling dat deze methode ook toegepast zal worden bij andere vormen van medische consulten tijdens de opleiding.

Summary

The recently restructured undergraduate medical curriculum of Nijmegen Unversity includes a new approach to communication skills training. Medical interview skills are trained in three stages. Training starts by exploring the complaints presented by the patient, then the specific history is added and finally a complete history is practised. The exploration of the patient’s complaints has been extended to an exploration of the patient’s frame of reference using the biopsychosocial disease model. In addition to offering students, observers, and teachers a structured approach to the medical interview, this model makes it easier for students to overcome their embarrassment about asking patients rather delicate personal questions and it yields relevant data. First, the approach is explained to students, then they are given self study assignments and practise with one another. Subsequently, students interview standardised patients and receive feedback fromthese patients. Both students and teachers express high satisfaction with this new approach, which is also to be introduced in other forms of medical interview training.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee