Samenvatting
Inleiding: De medisch specialistische opleidingen worden op dit moment herzien. De opleidingen Obstetrie & Gynaecologie en Kindergeneeskunde zijn gestart met de implementatie. In dit artikel worden aan de hand van de aanpak in de noordelijke regio praktische handvatten en inzichten geboden voor het implementeren van een competentiegericht opleidingsplan.
Methode: De implementatieaanpak bestaat uit 1) afname van interviews, 2) regionale bijeenkomsten, 3) training van supervisoren en aios in didactische basisprincipes en in het gebruik van de opleidingsinstrumenten, 4) kwaliteitsmetingen van het leerklimaat en van individuele supervisorcompetenties en 5) innovatieprojecten (ontwikkeling van E-portfolio’s, modules E-learning, instructie-DVD’s en van Elektronische Leer Omgevingen).
Resultaten: de interviews, het hanteren van een projectmatige aanpak, de regionale bijeenkomsten, de gedrevenheid van de artsen, het inschakelen van ‘key-figures’, het actief betrekken van de artsen en de taakverdeling tussen artsen en ondersteuners zijn positieve punten in het project. Te verbeteren punten in het project zijn een meer intensieve uitwisseling met andere regio’s, de structuur en inhoud van de stages, het gebruik van de Elektronische Leer Omgeving en de coaching van supervisoren en aios in het zelf doorvoeren van veranderingen.
Discussie/conclusie: De opleidingsvernieuwingen komen voort uit een nieuwe visie en filosofie op opleiden. Het succes van implementatie hangt voor een belangrijk deel af van het feit of supervisoren en artsen in opleiding tot specialist (aios) deze nieuwe manier van opleiden omarmen en van daaruit elkaar inspireren. Daar ligt de grootste uitdaging. (Jippes E, Hercules LM, Duiverman EJ, Verhagen AAE, Mourits MJE. Aanpak invoering vernieuwingen specialistenopleiding Kindergeneeskunde en Obstetrie & Gynaecologie in de OOR Noord- en Oost-Nederland. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2008;27(4):181-190.)
Summary
Introduction: Postgraduate specialist training in the Netherlands is undergoing structural reform. Currently, new training programmes in Obstetrics and Gynaecology and in Paediatrics are being implemented. In this article we present practical suggestions and insights based on experiences with the introduction of competence-based specialist training in the northern region of the Netherlands.
Method: The implementation strategy comprises: (1) interviews (2) regional meetings (3) training of supervisors and trainees in didactic principles and the use of training methods (4) evaluation of the quality of the educational climate and individual supervisors’ teaching skills and (5) innovative projects (the development of e-portfolios, e-learning modules, instruction DVDs and an electronic learning environment).
Results: The strengths of this approach are: the interviews, the projects, the regional meetings, doctors’ enthusiasm, the involvement of key players, the active involvement of doctors in the projects, and collaboration between doctors and educationalists. Improvement is needed in the following aspects: more intensive exchange of knowledge with other regions, the structure and content of training periods, the use of the electronic learning environment, and coaching to help program directors, supervisors, and residents in introducing the changes.
Discussion/conclusion: The current changes in postgraduate training programmes are inspired by new educational ideas and concepts. The successful introduction of the new programmes depends largely on whether supervisors and trainees will embrace the new educational approach and support each other in implementing the changes. The main challenge lies in fostering this positive attitude in teachers and trainees. (Jippes E, Hercules LM, Duiverman EJ, Verhagen AAE, Mourits MJE. An approach to introducing changes in postgraduate specialist training in paediatrics and obstetrics and gynaedology: experiences from the northern region of the Netherlands. Dutch Journal of Medical Education 2008;27(4):181-190.)