Inspireren tot leren; docenten maken het verschil!

16 en 17 november in Egmond aan Zee

Brochure NVMO Congres 2017

‘Inspireren tot leren; docenten maken het verschil!’ Dat is het centrale thema van het NVMO Congres 2017.
Voor een goede kwaliteit van onderwijs is de kwaliteit van de individuele docent van wezenlijk belang. Binnen de gezondheidszorgopleidingen is daarom een toenemende aandacht voor het professionaliseren van docenten en opleiders. Bekende voorbeelden zijn de verplichte bijscholingen voor opleiders via de Teach-the-Teacherstrajecten en de universitaire Basis- en Senior Kwalifi caties Onderwijs (BKO en SKO).
Maar leiden deze opleidingen en trajecten nu tot verbetering van de kwaliteit van individuele docenten? En wat zouden we nog meer kunnen doen om docenten te helpen hun onderwijstaak beter uit te voeren?
Prof. Yvonne Steinert van McGill University Montreal Canada houdt zich al jaren met dit onderwerp bezig en kan gerekend worden tot een van de toonaangevende onderzoekers op het gebied van Faculty Development. In haar lezing Faculty Development; Inspiring Teachers to Teach praat zij ons bij over recente inzichten vanuit onderzoek naar de impact van Faculty Development op individuele docenten en organisaties en wat we kunnen of moeten doen om de continue ontwikkeling van docenten verder te verbeteren.
Er is zowel nationaal als internationaal ook veel discussie over de waardering van onderwijs. We vinden allemaal onderwijs belangrijk.
Toch blijven in de gezondheidszorg patiënten natuurlijk voorop staan en wordt vooral in de academische setting onderzoek meer gewaardeerd dan onderwijs. Dus de vraag is hoe onderwijs en degenen die zich daar voor inzetten meer gewaardeerd kunnen worden. In hoeverre identificeren onze clinici en onderzoekers zich met het ‘profiel’ van docent? Welke carrièremogelijkheden zijn er voor hen die geïnteresseerd zijn in onderwijs en hoe creëren we een onderwijscultuur? Hoe doen ze dat eigenlijk op andere plekken in de wereld?

Stimulating an Educational Culture, what can we do? is de titel van de lezing van prof. Patricia O’Sullivan van de University of California San Francisco (UCSF). Daarin deelt zij (onderzoeks)ervaring rondom het stimuleren van ‘faculty’, het promoten van scholarship in docentprofessionalisering en het creëren van een onderwijscultuur aan de hand van voorbeelden vanuit UCSF.
Het onderwijs verandert, qua vorm en qua inhoud. Een aspect daarvan is een toenemend zoeken naar integratie en interprofessionele samenwerking. Onderwijsprogramma’s worden herzien om meer nadruk te leggen op interprofessioneel en team-based leren. Maar wat betekent dat eigenlijk voor betrokken docenten? Hoe interprofessioneel en teambased werken zij eigenlijk en hoe kunnen we ze daarbij helpen?
Prof. Ian Bates van de UCL School of Pharmacy in Londen deelt in zijn lezing Training medical professionals from an interprofessional point of view; what does it mean to medical educators? zijn jarenlange ervaring rondom interprofessioneel leren met ons en geeft zijn visie op dit punt.
“Anybody who believes that all you have to do to be a good teacher is to love to teach also has to believe that all you have to do to become a good surgeon is to love to cut.” is een citaat van Adam Urbanski Ph.D. (1946 – American Federation of Teachers, Vice President). Het maakt duidelijk dat voor het uitvoeren van specifieke taken ook specifieke competenties nodig zijn. Regelmatig worden in het onderwijs vernieuwingen gelanceerd die bedoeld zijn om de kwaliteit te verbeteren. Maar ze zijn lang niet altijd succesvol en dat heeft vaak te maken met het feit dat ze zich niet richten op de cruciale speler: de docent!
Jaap Versfelt werkt als initiatiefnemer van de Stichting leerKRACHT met docenten binnen diverse onderwijsinstellingen aan het creëren van een cultuur van ‘samen elke dag een beetje beter’. Met als doel daarmee de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Hij daagt ons uit te onderzoeken wat we daarvan binnen onze eigen instellingen kunnen leren. Door (wetenschappelijke) papers, posters, workshops, rondetafelsessies, symposia en debatten biedt het NVMO Congres een inspirerende omgeving voor het uitwisselen van innovaties en onderzoeksresultaten op het gebied van onderwijs in de gezondheidszorg. In dit programmaboekje vindt u een overzicht van de titels van de inhoudelijke bijdragen.

We hopen dat het helpt bij de eerste selectie voor uw persoonlijk programma. Op de NVMO-website (www.nvmo.nl) kunt u de volledige abstracts vinden. U kunt er tevens de congresapp downloaden om zo uw persoonlijke congresprogramma aan te maken. Ook vindt u in deze app de abstracts en de inhoud van dit boekje.
Het jaar 2017 is een bijzonder jaar, want de NVMO bestaat 45 jaar. De lustrumcommissie heeft een eigen thema gekozen namelijk Academische Vrijheid, gedefinieerd als “freedom of teaching and discussion, freedom in carrying out research and disseminating and publishing the results thereof…”. Dat onderwerp kwam al eerder in het jaar aan de orde bij werkgroepbijeenkomsten en nu vooral op de donderdag tijdens het congres. We dagen u graag uit om in vrijheid te discussiëren bij de lustrumworkshops en in het plenaire debat tijdens de
borrel. Om vervolgens na het “walking dinner” het feest voort te zetten op de dansvloer of aan de bar.
Wij beloven dat u met dit congres geïnspireerd wordt tot leren!

Namens de NVMO Congrescommissie,
Drs. Lisette van Bruggen
Hoofdorganisator NVMO Congres 2017
Universitair Medisch Centrum Utrecht

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee