“Zwijgen is oud, spreken is goud!”

Informatie
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

professionaliteit

Doel:

Leerdoel 1: De deelnemer kan vroege signalen herkennen die erop duiden dat een student extra begeleiding nodig heeft om zich verder te ontwikkelen tot een professionele zorgverlener

Leerdoel 2: De deelnemer kan in een lastig gesprek met een student over professionaliteit een minimale interventie benoemen en die uitvoeren door gebruik te maken van de “5G’s”.

Doelgroep:

Docenten, opleiders en studenten van opleidingen in de gezondheidszorg.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Aandacht voor professionaliteit is, naast aandacht voor kennisontwikkeling en het aanleren van vaardigheden, essentieel in de opleiding tot zorgprofessional. Professionaliteit is niet aangeboren, maar wordt gaandeweg verworven, soms met vallen en opstaan. Ondanks voorlichting hebben docenten moeite om te reageren op onprofessioneel gedrag, omdat het gedrag vaak lastig te definiëren is, en het niet gemakkelijk is om erover te spreken. In gezondheidszorgopleidingen zou men studenten wel willen aanspreken op onprofessioneel gedrag maar tegelijkertijd wordt dit als praktisch onhaalbaar beschouwd. Dat is jammer, want tekortkomingen op gebied van professionaliteit zijn dikwijls een teken van onderliggende problemen die aandacht behoeven. Deze problemen kunnen van persoonlijke aard zijn, maar ook voortkomen uit de cultuur en context van het onderwijssysteem. Het is van belang dat docenten en opleiders signalen hiervan tijdig onderkennen. In deze workshop onderzoeken deelnemers signalen van onvoldoende professionele ontwikkeling door eigen en andermans ervaringen in een theoretisch kader te plaatsen (leerdoel 1). Vervolgens kunnen zij gebruik maken van het hulpmiddel “de 5G’s” om te reageren op onprofessioneel gedrag van studenten (leerdoel 2). Met dit model, ontwikkeld in een Comenius innovatieproject, kunnen docenten en opleiders ruimte bieden aan verschillen in professionele opvattingen en een leerklimaat scheppen dat het bespreken van onprofessioneel gedrag aanmoedigt. Dat is niet alleen van belang voor studenten met een tekortkoming in professionaliteit, maar voor álle studenten in zorgopleidingen.

Referenties (max 2.):

Mak-van der Vossen M, Teherani A, van Mook W, Croiset G, Kusurkar RA. How to identify, address and report students’ unprofessional behaviour in medical school. Med Teach. 2020 Apr;42(4):372-379. doi: 10.1080/0142159X.2019.1692130.

“Zwijgen is oud, spreken is goud!” https://www.youtube.com/watch?v=U9tcVkU00nU

Max aantal deelnemers :

30

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee