Zorgstage 2.0: een praktijkstage tijdens de lockdown

Informatie
Auteurs
C. Verduijn-Persoon
E. F. van Beeck
T.C. Den Hertog
V. Erasmus
Organisatie
Erasmus MC
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Binnen de ErasmusArts opleiding volgen geneeskunde studenten halverwege hun tweede studiejaar een zorgstage in ziekenhuizen, verpleeghuizen en thuiszorginstellingen. De leerdoelen zijn kennismaking en ervaring opdoen met de multidisciplinaire patientenzorg en in contact komen met patiënten. Januari 2021 was dit een grote uitdaging, een pandemie, een lockdown en zware belasting in de ziekenhuizen. De grote vraag: konden de studenten hun 2e jaars zorgstage lopen en zo ja, hoe?

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Vanaf september 2020 is gewerkt aan verschillende zorgstagescenario’s. Het doel was studenten in staat stellen de leerdoelen te halen, zonder de zorg te overvragen, en zonder studenten die vanwege persoonlijke gezondheidsomstandigheden nu geen stage kunnen of willen lopen te verplichten dit te doen. Dit plan is uitgewerkt door een samenwerking tussen examencommissie, opleidingscommissie, studentenvertegenwoordigingen, opleidingsdirectie en afdeling infectiepreventie.

De zorgstage 2.0

Een online symposium Kennismaking met de zorg en het zorgsysteem (patient, zorgverleners uit hele keten, veiligheidsexperts)

Een college over transmissie van het corona-virus en infectiepreventie maatregelen (arts-microbioloog).

Blended onderwijs: online en fysiek (medicatieveiligheid, verpleegkundige-handelingen, infectiepreventie, teamwerkvaardigheden)

Stage in 2 varianten:

40uur stage OF

20uur stage en 20uur Sofa-thon: De beste zorg voor morgen begint vandaag!. Voor de Sofathon werkten studenten aan een kwaliteitsverbetering, vormgegeven in een 2 minuten video-pitch. Studenten verzamelden input in 3 online gesprekken met zorgverleners en met (ouders van) patiënten.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Alle 2e jaars die het wilden, hebben de zorgstage kunnen lopen. 170 studenten kozen de variant Sofathon + 20 uur stage, 170 studenten kozen een 40 uur stage en 35 studenten hebben hun stage uitgesteld tot na de winter.

De studenten gaven de stage een hoge waardering (8,0 op een schaal van 1 tot 10); het fysieke onderwijs en het lopen van de stage zelf. De gesprekken met patiënten en zorgverleners werden binnen het Sofathon onderdeel zeer gewaardeerd. Hoewel studenten in de toekomst graag weer 40 uur stage lopen, willen ze dit onderdeel graag behouden.

“Het was super leuk patiënten zelf aan het woord te zien. Dat hebben we niet vaak, want patiëntdemonstraties gaan vaak ook niet door. Ook vond ik het zeker leerzaam dat je nu aan het denken werd gezegd over het grote zorgsysteem en de zwakke punten die dit betreft. Dat vind ik ook belangrijk om te doen tijdens een geneeskundeopleiding. Niet dat je alleen met puur de leerstof bezig bent, maar ook met dit soort kwesties.”

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Flexibiliteit opent de weg naar alternatieve onderwijsvormen die door studenten zeer gewaardeerd worde. Ook onder reguliere omstandigheden moet in het onderwijs vaker van de gebaande paden worden afgeweken.

Referenties:

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee