Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het woensdagmiddagonderwijs voor a(n)ios en coassistenten is binnen Noordwest Ziekenhuisgroep een begrip. Elke woensdag is er een uur multidisciplinair of discipline overstijgend onderwijs in een zaal met een vaste theateropstelling voor circa 100 personen. De collega’s in Den Helder kijken mee via video-conference. Om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan denken en doen kunnen de aanwezigen via een digitale tool met hun telefoon reageren op vragen van de spreker.
De ervaring was dat de bijeenkomsten ondanks de stimulering van interactie – door het stellen van vragen en het gebruik van de digitale tool – statisch van aard bleven. Ook bleek dat deelnemers veelal schromen om een antwoord te geven voor een volle zaal. Voor de Noordwest Academie, het leerhuis van het ziekenhuis, hèt moment de onderwijsvorm actiever te maken.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Vanuit de Noordwest Academie is ingezet op twee interventies.
1. Ten eerste ondersteuning van de sprekers bij de voorbereiding. Er is aandacht voor de take home message, doelgroep, doel van het verhaal, volgorde, opzet van het onderwijs in vorm en inhoud en specifieke aandacht voor interactiemomenten1. Wanneer vindt interactie plaats, maar bovenal wat is het doel van de interactiemomenten in relatie tot het doel van de presentatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een door het leerhuis ontwikkeld format voor een interactieve presentatie.
2. Ten tweede het inzetten van getrainde moderators voor het onderwijs. Een aantal collega’s van de centrale opleidingscommissie (COc) en het leerhuis is getraind om te modereren2 in het onderwijs, met als doel zorgen voor verbinding tussen spreker en publiek. De moderator en de spreker hebben kort voor het onderwijs contact met elkaar en bespreken hun rollen. De interactiemomenten uit de voorbereiding zijn hierbij leidend. De moderator is de extra oren en ogen van de spreker om te zien wat er in de zaal gebeurt en speelt hier op in.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De sprekers voelen zich gesteund en ervaren het als waardevol om de presentatie gezamenlijk voor te bereiden. Sprekers zijn soms verbaasd over de mogelijkheden tot interactie. Doordat de sprekers als deelnemer van het onderwijs ook vaker de interactie ervaren, komen ze zelf steeds vaker met ideeën. Daarnaast brengt een moderator meer dynamiek in het onderwijsmoment zelf. De deelnemers raken gewend aan het feit dat de moderator het publiek erbij betrekt waardoor ze eerder reageren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Meer tijd en aandacht voor de voorbereiding vraagt een strakke planning en tijdig contact zoeken met sprekers. Ook de moderators moeten in deze planning worden meegenomen en regelmatig ingezet worden om ervaring op te bouwen.
Referenties:
1. Fisher en Frey (2006), Better Learning Through Structured Teaching
2. leren modereren, www.lerenmodereren.nl