Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het toepassen van effectieve leerstrategieën tijdens zelfstudie, zoals het spreiden van leermomenten in de tijd, is belangrijk voor het opbouwen van kennis voor de lange termijn. Effectieve leerstrategieën creëren zogenaamde ‘gewenste moeilijkheden’: deze stimuleren studenten om actief informatie op te halen uit het geheugen, wat initieel meer moeite kost dan passieve leerstrategieën, maar bevorderen het leren voor de lange termijn. Echter, studenten gebruiken deze effectieve strategieën zelden vanwege een gebrek aan metacognitieve kennis en omdat deze strategieën meer moeite kosten.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In een samenwerkingsproject tussen alle faculteiten van Universiteit Maastricht en gesponsord door een Comenius Teaching Fellowship, hebben wij het ‘Study Smart programma’ ontwikkeld. Dit programma heeft als doel studenten te ondersteunen bij het implementeren van effectieve leerstrategieën tijdens zelfstudie.
Het programma bestond uit drie sessies van twee uur die werden gegeven in groepen van 12-15 studenten met één docent. Deze sessies, gericht op ‘bewustzijn’, ‘reflectie’ en ‘oefening’, waren verdeeld over meerdere weken. Gebaseerd op inzichten uit cognitief psychologisch onderzoek1 creëerde het Study Smart programma bewustzijn over effectieve leerstrategieën en gewenste moeilijkheden. Daarbij bevorderde het de oefening met effectieve leerstrategieën2.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het Study Smart programma werd geïmplementeerd in vijf faculteiten met in totaal ongeveer 1500 studenten en 50 docenten. Op basis van observaties, ervaringen, interviews met studenten en docenten, en evaluatievragenlijsten in een driejarig ontwerp- en implementatieproces geven we zeven tips voor het aanleren van effectieve leerstrategieën. Ons doel is om begeleiding te bieden aan degenen die betrokken zijn bij het ontwerpen en implementeren van een leerstrategieprogramma of bij het ondersteunen van studenten in het gebruiken van effectieve leerstrategieën.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Zeven tips voor de praktijk
1. Zorg voor een leerstrategie programma voor alle studenten
2. Implementeer het programma zo vroeg mogelijk in het curriculum
3. Laat leerlingen van elkaar leren
4. Verwacht weerstand:
a. Ontkracht naïeve theorieën over leerstrategieën bij zowel studenten als docenten
b. Maak studenten bewust van de discrepantie tussen hun gebruik van leerstrategieën en wetenschappelijk bewijs
5. Gebruik concrete voorbeelden en koppel deze aan wetenschappelijk bewijs
6. Verandering kost tijd:
organiseer follow-ups en intervisie
Open vraag: Hoe kunnen wij studenten ondersteunen bij het ontwikkelen van effectieve gewoontes?
7. Practice what you preach: implementeer principes van effectief leren in je eigen onderwijs
Referenties:
Dunlosky,J., Rawson,K.A., Marsh,E.J., Nathan,M.J., & Willingham,D.T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1),4-58. doi:10.1177/1529100612453266
Biwer,F., oude Egbrink,M.G.A., Aalten,P., & de Bruin,A.B.H. (in press). Fostering Effective Learning Strategies in Higher Education – A Mixed-Methods Study. Journal of Applied Research in Memory and Cognition.