Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Wetenschappelijke stages van studenten zijn binnen het Radboudumc ingericht als een individuele stage met 1:1 begeleiding. De stagebegeleider is meestal expert op het gebied van de inhoud van het onderzoek, niet automatisch op het methodologisch begeleiden van de student.
Tijdens de COVID crisis en onverwacht stilliggen van de coschappen is verzocht om extra onderzoekstages aan te bieden in een online omgeving.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Wij hebben in de periode mei-september 2020 stages op het gebied van onderzoek naar hun eigen onderwijs aangeboden. In het bijzonder evaluatief onderzoek naar de implementatie en effecten van de in 2015 nieuw opgezette leerlijn Patiëntcontacten en Professionaliteit. Onderzoeksthema’s waren 1. Leren uit patiëntcontacten, 2. reflecteren, 3. toetsing, 4. de coach en professionele vorming, en 5. welzijn en vitaliteit. Elke individuele stage behandelt een wetenschappelijke deelvraag binnen de genoemde thema’s en kent een mixed-method design met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek, met vragenlijsten en diepte-interviews. Workshops over achtergrond en vaardigheden op het gebied van methodologie zijn aangeboden. Extra aandacht is besteed aan peer-assisted learning en samenwerking. De begeleidingsgroep was multidisciplinair samengesteld: personen met geneeskunde of biomedische wetenschappelijke achtergrond, ervaring met kwalitatief en/of kwantitatief onderzoek en een junior- en een senior-onderwijskundige. De studenten konden individueel en als groep een beroep doen op deze begeleidersgroep.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Veertien studenten hebben zich aangemeld uit interesse voor onderzoek naar eigen onderwijs. Zij kijken terug op een succesvolle wetenschappelijke stage met inhoudelijke verdieping en een conceptartikel als product.Studenten en begeleiders vormden een learning community waarin zowel peer-assisted learning als peer-assisted coaching ontstond.Studenten gaven bij hun evaluatie aan dat zij over wetenschappelijk onderzoek methodologisch meer geleerd hadden,dan dat zij voor hun eigen onderzoeksvraag nodig hadden. Studenten die noodgedwongen een digitale stage vanuit huis uitvoerden, hadden veelvuldig contact met elkaar(bevordering van welzijn)en werkten zelf aan een vruchtbare samenwerking en een stimulerend, veilig leerklimaat.Begeleiders hebben gericht elk hun eigen expertise in kunnen zetten en daarmee de studenten van meer kunnen voorzien dan zij hadden kunnen doen in een 1:1 begeleidingstraject.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Een learning community voor wetenschappelijke stages is van meerwaarde gebleken ten opzichte van het individuele onderzoekstraject vanwege:
het samenwerkend leren: met, door en voor elkaar, dit geldt zowel voor studenten als voor begeleiders,
een grotere efficiëntie en doelmatige inzet van bijzondere expertise van begeleiders en daarmee verhoogde leeropbrengst,
de positieve invloed op het welzijn van studenten: peer-assisted learning en waardering voor de mogelijkheden van laagdrempelig en veelvuldig contact onderling.
Referenties:
Woezik, TET, Koksma, JJ, Reuzel, RPB, Jaarsma, DC, Wilt, GJ. There is more than ‘I’ in self-directed learning: An exploration of self-directed learning in teams of undergraduate students. Medical Teacher 2021, ahead of print, 1-18.