Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling:
Het medisch veld kampt wereldwijd met een tekort aan arts-onderzoekers. Medische faculteiten hebben een belangrijke positie om de basis voor een wetenschappelijke loopbaan te leggen en bieden hiervoor verschillende onderwijsactiviteiten aan, waaronder een wetenschappelijke stage als onderdeel van de master. Studenten werken hierbij fulltime aan hun eigen onderzoek. Daarnaast krijgen studenten de kans te integreren in de academische wereld. Een succesvolle onderzoekservaring kan studenten enthousiasmeren voor een wetenschappelijke loopbaan [1]. Tevens laten resultaten uit eerder onderzoek zien dat wetenschappelijke activiteit resulterend in publicatie van een wetenschappelijk artikel als medisch student voorspellend is voor wetenschappelijke activiteit in de eerste jaren van de loopbaan [2]. Het is echter onbekend in welke mate wetenschappelijke stages bijdragen aan en welke factoren geassocieerd zijn met publicatie. Om die reden onderzoekt deze studie wetenschappelijke publicaties als resultaat van een wetenschappelijke stage en identificeert project-, student- en curriculum factoren geassocieerd met wetenschappelijke publicatie.
Methode:
Deze retrospectieve cohort studie is onderdeel van een grotere, lopende studie waarbij korte en lange termijn wetenschappelijke activiteit na de wetenschapsstage in kaart worden gebracht van een cohort medisch studenten die tussen 2008-2017 hun stage zijn gestart. Korte termijn wetenschappelijke uitkomsten zijn in deze studie gedefinieerd als publicaties waar student en stagebegeleider samen als auteur op staan. Hiervoor is een bibliometrische zoekstrategie gebouwd voor de in-house versie van Web of Science. Vervolgens zijn logistische regressie analyses uitgevoerd om de invloed van verschillende student-, project- en curriculumkarakteristieken op publicatie te onderzoeken. Deze relaties werden zowel univariaat als multivariaat getoetst, waarbij per relatie gecorrigeerd werd voor mogelijke confounders (leeftijd, geslacht, participatie in een Honours of Dedicated Schakeljaar Traject, soort onderzoek, locatie in de master, stageduur, -locatie, en -beoordeling).
Resultaten (en conclusie):
In totaal werden 2329 studenten geïncludeerd, waarvan 599 (25.7%) stages hebben geresulteerd in een wetenschappelijke publicatie. Er is – na correctie voor mogelijke confounders – een significant effect gevonden van leeftijd (OR = .86, 95% CI = .83-.92), eerdere participatie in een Honours traject (OR = 2.21, 95% CI = 1.43-3.38), stageduur (OR = 1.28, 95% CI = 1.14-1.45), stages in een Universitair Medisch Centrum (UMC) (OR = 3.16, 95% CI = 2.29-4.35) en eindbeoordeling (OR = 1.79, 95% CI = 1.50-2.13) op wetenschappelijke publicatie. Er is geen significant effect gevonden van geslacht (OR = 1.10, 95% CI = -.64-.02), participatie in een Dedicated Schakeljaar Traject (OR = 1.54, 95% CI = .62-3.83), locatie in de master (voor/na coschappen) (OR = 1.07, 95% CI = .84-1.36) en type onderzoek (OR = 1.15, 95% CI = .93-1.43) op wetenschappelijke publicatie.
Discussie :
Zeker een kwart van de wetenschappelijke stages leidt tot een wetenschappelijke publicatie. Ondanks het verplichte karakter van deze onderwijsactiviteit raakt dus een aanzienlijk deel van de studenten dermate betrokken en enthousiast dat zij – voorbij de leerdoelen van de stage – hun onderzoeksverslag omschrijven in een wetenschappelijk artikel en publiceren. Daarnaast blijken duur en locatie van de stage geassocieerd met publicatie, waarbij langere betrokkenheid en een academische setting binnen een UMC effect hebben op de wetenschappelijke publicatie van wetenschappelijke stages. Stimuleren van langdurige onderzoekservaringen in een academische omgeving zou kunnen bijdragen aan wetenschappelijke activiteit na afstuderen en daarmee mogelijk als springplank naar een wetenschappelijke carrière kunnen dienen. Tot slot kunnen deze resultaten voor studenten als handvat fungeren hoe zij hun stage kunnen inrichten, indien zij een wetenschappelijke carrière ambiëren.
Referenties:
1. Rosenkranz, SK. Wang, S. & Hu, W.(2015). Motivating medical students to do research: a mixed methods study using Self-Determination Theory. BMC Med Educ, 15, 95.
2. Waaijer, CJF. Ommering, BWC. van der Wurff, LJ. et al.(2019). Scientific activity by medical students: the relationship between academic publishing during medical school and publication careers after graduation. Perspect Med Educ, 8, 223-229.