Werkplekleren: Hoe bereik je de juiste leerresultaten in de praktijk?

Informatie
Auteurs
J. ter Wee
M.G.M.C. Berings
Organisatie
Radboudumc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Werkplekleren: Hoe bereik je de juiste leerresultaten in de praktijk? Bij schools leren, zoals het leren tijdens een training of een cursus, wordt vooraf een kennis- of vaardigheidsdoel vastgesteld. Als de cursist klaar is, is deze kennis paraat of deze vaardigheid onder de knie. Het is dan lang niet altijd duidelijk of de kennis of vaardigheid ook in de praktijk wordt toegepast..

Hoe kun je opdrachten en stages zo vormgeven dat mensen echt het gedrag leren dat ze in de praktijk moeten laten zien, om hun patiënten of het vakgebied zo goed mogelijk te helpen?

Bij werkplekleren is de ontwikkelvraag (wat moet er nu eigenlijk veranderen?) vaak breder dan alleen een kennis- of vaardigheidsvraag. Het gaat om het veranderen van processen, het aanpassen van gedrag in de dagelijkse praktijk. Hoe kom je er achter wat je nu precies wilt veranderen? Welke elementen hangen hiermee samen en hoe voer je het goede gesprek met de opdrachtgever en belangrijke stakeholders? In deze workshop helpen we je aan de hand van een model om de ontwikkelvraag te analyseren. We bespreken de volgende elementen:

uiteindelijk resultaat,

het gedrag van de student,

benodigde kennis/vaardigheid/attitude,

beïnvloedende omgevingsfactoren en

regievoering van de lerende op het eigen leerproces.

Doel:

Een goede analyse kunnen maken van wat er geleerd dient te worden, welke aspecten bijdragen aan het leerproces én hoe gezocht kan worden naar verschillende werkvormen.

Doelgroep:

Iedereen die zich bezig houdt met het ontwerpen van leerinterventies in de dagelijkse werkpraktijk (dus onderwijskundigen, leidinggevenden, opleiders, stagebegeleiders, procesbegeleiders).

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Activiteiten:

Een onderwijsleergesprek over de manier waarop je een ontwikkelvraag kunt analyseren en koppelen aan de juiste interventies, linken aan eigen casuïstiek.

In groepjes aan de slag met eigen casuïstiek.

Terugkoppeling van de belangrijkste inzichten

Opbrengsten

Handvatten voor de eigen praktijk van deelnemers om de ontwikkelvraag goed te diagnosticeren, zodat leren effectiever en efficiënter plaats kan vinden en er daadwerkelijk verbetering in de praktijk kan plaatsvinden.

De hulpmiddelen uit de toolbox van de Radboudumc Health Academy kunnen inzetten voor de ontwikkeling van het werkplekleren in je eigen praktijk.

Een eerste diagnose en aanpak voor eigen praktijk

Maximaal aantal deelnemers: 20

Trefwoorden: werkplekleren, vraaganalyse, ontwikkelvraag, leerdoel, omgeving optimaliseren, praktijkleren, leerresultaat

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

20

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee