Welzijn & Vitaliteit: The Science of Happiness

Informatie
Auteurs
A.J. Terlouw
M.H.J. van de Pol
R.J.M.G. Hameleers
Organisatie
Radboudumc
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Uit verschillende onderzoeken en uit de media blijkt dat studenten veel stress ervaren, ook op onze faculteit. Hoewel er veel aandacht wordt besteed aan persoonlijke ontwikkeling, voelen studenten niet altijd ruimte voor ongedwongenheid en ‘geluk’. Het lijkt erop dat er onder studenten een discrepantie bestaat tussen datgeen wat mensen universeel belangrijk vinden in het leven, en datgene waar gedurende de studie de nadruk op ligt. Reden voor onze faculteit om in te zetten op deze discrepantie, en in een onderwijsprogramma ‘welzijn en vitaliteit; the science of happiness’ in te zetten op stress vermindering en vergroten van het welbevinden

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Het nieuw ontwikkelde onderwijsprogramma Welzijn & Vitaliteit is ontwikkeld om de wetenschappelijke inzichten over geluk te delen en studenten handvatten te geven deze inzichten te gebruiken om hun welbevinden te vergroten. Ons uitgangspunt hierbij is dat het eigen welbevinden een basisvoorwaarde is om je als student goed te kunnen blijven ontwikkelen tot een goede professional. Door middel van innovatieve werkvormen die aansluiten bij de leef-en belevingswereld van de studenten worden hen onderwerpen aangeboden om een gelukkig leven tot stand te brengen en minder stress te ervaren. Aan de hand van de hoofdthema’s Timemanagement, Leiderschap, Metacognitieve vaardigheden (met je brein naar welzijn) en Energie worden de studenten geprikkeld om kritisch over hun eigen welzijn na te denken en nieuwe denk strategieën toe te passen. Onze hypothese is dat het onderwijsprogramma bijdraagt aan preventie van uitval en stress door de studenten actief te betrekken in de verantwoordelijkheid over hun eigen welzijn vanaf de start van hun studie.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Het onderwijsprogramma wordt goed geëvalueerd; de werkvormen spreken aan en lokken de studenten uit met elkaar over de thematiek in discussie te gaan en kritisch naar hun eigen gedrag en dat van anderen te kijken. Studenten ervaren een veilig klimaat dat hen helpt om op een laagdrempelige manier met elkaar in gesprek te gaan over belangrijke onderwerpen. Hierdoor leren studenten welke strategieën voor hen het beste werken om hun welbevinden te vergroten.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Lessons learned (implicaties voor de praktijk)Ons onderwijsprogramma Welzijn en Vitaliteit geeft studenten de ruimte kritisch te denken over het eigen welbevinden en draagt op die manier bij aan ruimte in hun hoofd voor leren en ontwikkelen. Door gebruik te maken van wetenschappelijke inzichten en aan te sluiten bij de leefwereld van studenten krijgen de studenten handvatten om aan de slag te gaan met ‘the science of happiness’.

Referenties:

Referenties: Launspach T, D.v.d.M., Spiering M, Heemskerk MM, Maas EN, Marckelbach D, Choice overload and the quarterlife phase: do higher educated quarterlifers experience more stress? Journal of Psychological and Educational Research, 2016. 24(2).

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee