Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
De NVMO werkgroep docentprofessionalisering heeft voor haar bijeenkomsten in 2019 / 2020 het thema loopbanen in medisch onderwijs centraal gezet. Tijdens het congres 2019 is de vraag besproken of carrièrepaden in onderwijs wenselijk zouden zijn en hoe zij er idealiter uit zouden zien. Ondertussen zijn er landelijk en in UMC’s verschillende plannen om de carrièremogelijkheden voor docenten in (medisch) onderwijs vorm te geven. In 2020 komt de VSNU met een raamwerk voor beoordeling, beloning en bevordering van docenten in het hoger onderwijs. Elke universiteit en UMC wordt geacht dit raamwerk uit te werken met instellingsspecifieke criteria.
Tijdens deze rondetafelbijeenkomst wil de werkgroep daarom de relatie leggen tussen docentprofessionalisering en loopbaanmogelijkheden voor niet-klinische en klinische docenten. Als input voor de discussie wordt het onderzoek van Esther van Dijk (PhD kandidaat bij het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht) gebruikt. Zij heeft de carrièremogelijkheden en het professionaliseringsaanbod in het medisch onderwijs aan de hand van de verschillende taakgebieden van de docent beschreven (van Dijk, van Tartwijk, van der Schaaf, Kluijtmans, submitted). Zo blijkt bijvoorbeeld dat het doen van onderwijsonderzoek een grote rol speelt bij carrièremogelijkheden in onderwijs, maar dat er in docentprofessionaliseringaanbod weinig aandacht hiervoor is. Met deze achtergrondinformatie gaan de deelnemers met elkaar in discussie over hoe docentprofessionalisering docenten kan ondersteunen in hun loopbaanmogelijkheden en welke concrete veranderingen dit vraagt van de huidige docentprofessionaliseringsprogramma’s.
Doel:
Aan het einde van deze rondetafelbijeenkomst zijn deelnemers bekend met de ontwikkelingen op het gebied van loopbaanmogelijkheden in onderwijs. Daarnaast hebben zij concrete aanbevelingen geformuleerd hoe docentprofessionalisering loopbaanontwikkeling voor docenten in het medisch onderwijs kan ondersteunen.
Doelgroep:
Docenten, opleiders, studenten, aios, onderwijskundigen, beleidsmedewerkers en HR-medewerkers.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Tijdens de rondetafelbijeenkomst presenteren we de resultaten van het onderzoek van Esther van Dijk en het raamwerk van de VSNU en/of een praktijkvoorbeeld vanuit een UMC. Daarna gaan we op basis van stellingen met elkaar in discussie op welke manier docentprofessionalisering het waarderen en erkennen van een onderwijscarrière kan stimuleren. We willen hierbij de volgende vragen bespreken:
Hoe doorloopt u uw eigen loopbaan in onderwijs en welke uitdagingen ondervindt u hierin?
Aan welke thema’s zouden programma’s voor Faculty Development moeten voldoen en hoe zien deze programma’s er concreet uit?
Hoe kan het VSNU raamwerk helpen in de vormgeving van loopbanen voor medisch onderwijs en/of in hoeverre is een praktijkvoorbeeld over te nemen naar andere instellingen?
Referenties:
van Dijk EE, van Tartwijk J, van der Schaaf MF, Kluijtmans M. [submitted]. What makes an expert university teacher? A systematic review and synthesis of frameworks for teacher expertise in higher education.
2020. Ruimte voor ieders talent. Den Haag: VSNU. Verkregen via: https://www.vsnu.nl/recognitionandrewards/wp-content/uploads/2019/11/Position-paper-Room-for-everyone%E2%80%99s-talent.pdf
Max aantal deelnemers :
30